22.1.2010← Takaisin

Magnar Dalen jatkaa Suomen maastohiihdon päävalmentajana

Suomen Maastohiihto ry:n hallitus ja päävalmentaja Magnar Dalen ovat sopineet, että Dalen jatkaa maastohiihdon päävalmentajana 2+2 -vuotisella sopimuksella. Norjalaisen Dalenin uusi sopimuskausi alkaa 1. kesäkuuta.

- Hallitus hyväksyi yksimielisesti esityksen, jonka mukaan Magnar Dalen jatkaa Suomen maastohiihdon päävalmentajana. Olemme erittäin tyytyväisiä Dalenin työhön ja panokseen. Molemmilla osapuolilla oli voimakas tahtotila jatkaa sopimusta. Tämä päätös antaa työrauhan päävalmentajalle ja urheilijoille kauden päätapahtumaan Vancouverin olympialaisiin, sanoi Suomen Maastohiihto ry:n puheenjohtaja Reijo Alakoski.

- Olen todella iloinen ja hyvilläni, että pääsimme sopimukseen jatkosta. Olen saanut kokea työssäni Suomen päävalmentajana loistavia saavutuksia, jotka ovat syntyneet kovalla työllä. Kiitos menestyksestä kuuluu urheilijoille ja heidän henkilökohtaisille valmentajilleen. Haluan myös nostaa esiin kakkosvalmentaja Eero Hietasen, olympiavalmentaja Vesa Mäkipään ja huoltoryhmän sekä koko maajoukkueen toiminnassa olevan ryhmän panoksen, Dalen sanoi.

- Maastohiihdon päävalmentaja on suuri kansallinen kysymys ja se kiinnostaa suuresti myös Hiihtoliittoa. Olemme erittäin tyytyväisiä tehtyyn valintaan, Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Matti Sundberg sanoi.

Dalenin rooli tulee jatkossa kasvamaan valmennuksen linjauksissa ja organisoimisessa myös A-maajoukkueen ulkopuolella.

-Käynnistämme uuden ohjelman, jonka avulla saamme nostettua enemmän uusia suomalaisia nuoria hiihtäjiä mukaan maailman huipulle. Tähän tulemme panostamaan jatkossa selvästi enemmän, Dalen linjasi.

Norjalainen Dalen aloitti maastohiihdon päävalmentajana kesällä 2006. Hän asuu Ruotsissa.

Päävalmentajan valintaa valmisteli työryhmä, johon kuuluivat Reijo Jylhä, Hannu Koivusalo ja Börje Norrgård.