15.5.2013← Takaisin

Maastohiihto kertoo puheenjohtajaehdokkaastaan lähipäivinä

Maastohiihto on kevään aikana joutunut monenlaisten syytösten kohteeksi. Toimintaamme on kuitenkin motivoinut ennen muuta huoli koko hiihtourheilun tilasta Suomessa. Sitä ei kohenneta äkkinäisin ratkaisuin, vaan ainoastaan pitkäjänteisellä työllä.

Koemme itse onnistuneemme. Vain muutama vuosi sitten Suomen Hiihtoliitto oli konkurssikypsässä tilassa, ja ovemme olivat sulkeutuneet niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

Maastohiihto ei vieläkään ole vauras laji, mutta selviämme velvoitteistamme ja järkevästi toimimalla pystymme panostamaan päätehtäväämme, urheilullisen menestyksen saavuttamiseen. Elämä vararikon partaalla on kuitenkin tuoreessa muistissamme, emmekä halua nykyistä tilannettamme vaarantaa.

Haluamme kehittää hiihtolajien yhteistyötä. Joulukuussa Suomen Hiihtoliitto otti vastatakseen Finnjumpingin (FJ) urheilutoiminnan, sopimukset ja työntekijät, jotka siirtyivät mäkihypyn ja yhdistetyn alajaostoon (MYY).  Samalla sovittiin FJ:n velkojen maksuaikataulusta. Maastohiihto joutui jo tuolloin kantamaan taakasta osansa, mutta ratkaisu mahdollisti sen, että suomalaishyppääjät pystyivät ylipäätään osallistumaan talven kansainvälisiin kilpailuihin.

Meille kerrottiin, että 1.12.2012 FJ:n oma pääoma oli 489 000 euroa miinuksella. Kevään kuluessa tehty erikoistilintarkastus paljasti, että todellinen miinus olikin kasvanut 613 000 euroon.

Kaikkien mielestä 124 000 ei kuulosta kokonaisuudessa suurelta summalta. Oleellista onkin, ettei suunta alkuvuoden aikana kääntynyt. Mäkihypyn ja yhdistetyn (MYY)  tappiot olivat maaliskuun loppuun mennessä kasvaneet 40 000 eurolla. Lisäksi talven aikana Suomen Hiihtoliitto lainasi MYY:lle 181 000 euroa, josta 100 000 euroa johtokunnan päätöksen mukaisesti. Nämä luvut ovat huomattavasti julkisuudessa esiintyneitä suuremmat.   Erikoistilintarkastus paljasti korjattavaa myös hallinnon ja kirjanpidon käytännöissä.

Maastohiihto haluaa, että koko hiihtoperheen talous ja organisaatio järjestetään avoimelle ja läpinäkyvälle pohjalle. Jokaisen lajin on kannettava kehityksestä vastuunsa. Vain vahvalle järjestölliselle pohjalle voidaan rakentaa urheilullinen menestys. Tuon pohjan vahvistaminen ei ole kertaluonteinen projekti, vaan siitä on kannettava huolta koko ajan. Annoimme tukemme liiton nykyiselle puheenjohtajalle, vuorineuvos Matti Sundbergille, koska hänellä oli tuloksista näyttöä.

Olemme kevään aikana kokeneet, että Hiihtoliittoa on turhaan syyllistetty mm. Kansallistalkoiden epäonnistuneesta lupaprosessista. Ihmettelimme myös, miten julkisuuteen kerrottiin mäkihypyn valmennuskuvioista. Esimerkiksi hiihtoliiton johtokunnalle ei koskaan toimitettu mitään asiantuntijoiden arviointiraporttia, vaikka sellaisen olemassaolosta julkisuudessa puhuttiin.

Edellä mainituista syistä johtuen maastohiihto ei voi asettua tukemaan Jukka-Pekka Vuoren valintaa hiihtoliiton puheenjohtajaksi. Tulevan puheenjohtajan tärkeä lähiajan tehtävä on aloittaa valmistautuminen Lahden MM-kisoihin.  Se edellyttää pohjoismaisten lajien avointa ja kaikin puolin sujuvaa yhteistyötä.  Sen rakentamiseen ei Vuorella ole edellytyksiä.

Haluamme tässä yhteydessä korjata myös väärinkäsityksen, joka on syntynyt hiihtoliiton ja Maastohiihto ry:n ostopalvelusopimuksen päättymisestä. Kyseessä ei siis ollut Mika Kulmalan työsuhteen irtisanominen tai purku. Toiseksi, asiasta ei päätetty maanantaisessa Suomen Hiihtoliiton johtokunnan kokouksessa, vaan maaliskuussa Maastohiihto ry:n hallituksessa. Asiasta kerrottiin Kulmalalle jo tuolloin.

Maastohiihto ry kertoo omasta puheenjohtajaehdokkaastaan lähipäivien aikana.

Maastohiihdon edustajat Suomen Hiihtoliiton johtokunnassa

Reijo Alakoski