3.2.2017← Takaisin

Lumilajeja opettajille tuo hiihtolajit koululaisille

Neljän eri lajin Lumilajeja opettajille -kokonaisuus on työkalu opettajan arkeen. Lumilajitliikuttavat.fi -materiaalipankki tarjoaa valmiita ohjelmia kouluihin, joita opettajat voivat käyttää ampumahiihdon, maastohiihdon, mäkihypyn ja suksicrossin matalan kynnyksen opettamisessa lapsille.

Lumilajien yhteiset opettajamateriaalit auttavat opettajia toteuttamaan liikuntatunteja uuden opetussuunnitelman mukaisesti sekä pohjautuen perusliikuntataitoihin. Lajisidonnaisuus on jäänyt pois, sillä lumilajeihin lajeina kuuluvat ampumahiihto, maastohiihto, mäkihyppy ja suksicross.

"Lumilajeja Opettajille on huikea uusi kokonaisuus, jossa olemme ottaneet huomioon uuden opetussuunnitelman vaatimukset. Olemme poistaneet lajisidonnaisuuden ja tavoitteena onkin tämän avulla antaa opettajille uudenlaiset työkalut toteuttaa lumiliikuntaa suksilla kouluissa", Hiihtoliiton seuratoiminnan kehittäjä Henna Sivenius sanoo.

Lumella tapahtuvat perusliikuntataidot sekä eri tasoisia tuntisuunnitelmia löytyy Lumilajitliikuttavat.fi -sivustolta. Tuntimalliesimerkit ja opettajien opas helpottavat opettajia luomaan tunneista innostavia sekä antamaan oppilaille neuvoja kehittää liikuntataitojaan lumella.

"Lumilajeja Opettajille ja erityisesti lumilajitliikuttavat.fi –sivusto palvelevat tulevaisuudessa myös seuroja ja seurojen hiihtokouluohjaajia. Taitovideoita on helppo hyödyntää myös seuroissa ja lisäksi tarjolla on muutama tuntisuunnitelma. Erityisesti peli; -leikit- ja viestit -opas tarjoaa opettajille ja seuraohjaajille konkreettisia työkaluja hauskaan lumiliikuntaan."

Ampumahiihtoliiton nuorisopäällikkö Tapio Pukin mukaan sivuston odotukset ovat myös ampumahiihdon puolesta suuret.

"Meidän harrastajista suuri osa saa kimmokkeen hiihdon ja lumiliikkumisen kautta kokeilla ampumahiihtoa. Nyt meillä on kätevä kanava kaikille lajeille hyödyllisten taitojen oppimiseen. "

Sivuston materiaalia on kuvattu useampana kertana ja nyt videoiden ollessa yhdessä paikassa, Pukki odottaa niiden palvelevan hyvin monipuolista liikkumista. Ampumahiihdon kannalta sivustossa on oleellista laaja välineenkäsittely-osio sekä ampumahiihdon lajitaitovideot harjoittelun tueksi.

Sivenius kertoo lisäksi, että hanke on kouluttanut hankeseurojen valmentajia kouluttamaan paikkakuntansa opettajia uudenlaisen lumiliikunnan pariin kouluissa. Hän lisää, että koulutus tarjoaa sekä käytännön kokeilua, että opastaa lumilajitliikuttavat.fi –sivuston käyttöön.

"Olen erittäin tyytyväinen hankkeen tuottamaan kokonaisuuteen. Sähköinen sivusto antaa mahdollisuuden käyttää materiaaleja missä vain ja sinne on helppo tulevaisuudessa lisätä lisää tuntimalleja. Toivottavasti opettajat ja seurojen ohjaajat löytävät tiensä sivustolle, josta tuli sellainen kuin olimme toivoneetkin, hauska ja informatiivinen yhtä aikaa."

Pukin mukaan seuravalmentajan tai koulun opettajan on kätevää yhdistellä erilaisia harjoitteita videoiden pohjalta ja saada lisää virikkeitä taitojen opettamiseen.

"Näiden harjoitteiden kautta pääsee hyvin liikkeelle myös, kun liikutaan oman perheen kesken. Tänä talvena ampumahiihtoseurat ovat ottaneet hyvin vastaan myös Lumilajit Liikuttavat-hankkeen tuotteet, Lasten Lumipäivät ja Tuiskun Lumilajikoulun. On hienoa huomata, että meidän kasvanut satsaus yhteistyöhön kantaa myös seuratasolla. "

Kolmen tunnin koulutuksen hinta on 30€/opettaja, sisältäen materiaalin ja opetuksen. Koulutuksen jälkeen jokainen osallistuja saa todistuksen osallistumisestaan.

Jutun kuva Lasten Lumipäiviltä Espoosta: Joel Nykter.