6.1.2013← Takaisin

Lehtonen paransi loppua kohti

Lari Lehtosen suoritukset Tour de Skillä parani loppua kohti. Mies oli loppunousussa kahdenneksikymmenenneksi nopein ja kokonaiskisassa Lehtonen oli 42:s

- Alussa minulla oli vähän hengitysongelmia, mutta sitten lähti homma toimimaan ja sitten tulin tasaisella rytmillä loppuun saakka, Lehtonen kertoo.
    - Tour de Skin ensimmäinen ja viimeinen kisa onnistuivat, sprintin hiihdin omalla tasolla, mutta muut kisat menivät sen verran alakanttiin, että kokonaisuuteen en voi olla tyytyväinen, lähdin hakemaan selvästi parempaa sijoitusta. Oli kuitenkin kiva lopettaa onnistuneeseen suoritukseen, Lehtonen kertoo.
    Lehtosen tavoitteena oli hiihtää jokaisessa kisassa sprinttiä lukuun ottamatta pistesijoille.
    - Viimeinen kisa kuitenkin näytti sen, ettei peliä ole vielä menetetty. Vielä täältä noustaan. Vapaa tuntuu kulkevan, mutta perinteisessä on työtä tehtävänä. Onneksi MM-kisoihin on sen verran aikaa, että asialle voidaan tehdä paljon hyviä asioita ja paljon virheitäkin. Nyt pitää vaan tehdä oikeita päätöksiä, Lehtonen miettii.

Päävalmentaja Magnar Dalen oli tyytyväinen Tour de Skin viimeisen kisapäivän jälkeen. Naisten loistava menestys ilahdutti.
    - Harjoitukset ja leirit ovat onnistuneet hyvin ja meillä on paljon vahvoja naisia, jotka ovat onnistuessaan kymmenen kärjessä. MM-kisoissa henkilökohtaisen mitalin saaminen on kuitenkin todella kovan työn takana, kun vastassa on Björgen, Kowalczyk ja Johaug. Sen takana on suomalaiset, Kalla ja Randall.
    Kysymykseen huolestuttaako Dalenia, kun Tour de Skin lopussa oli mukana vain yksi mieshiihtäjä, päävalmentaja naurahtaa.
    - Suomessa huolehditaan turhaan meidän mieshiihtäjien tasosta, sillä he ovat kärjen tuntumassa. Miehissä aikaero voittajan ja kolmanneksikymmenenneksi hiihtäneen välillä voi olla pienempi kuin naisissa voittajan ja kymmenenneksi hiihtäneen välillä, Dalen sanoo.
    - Meidän mieshiihtäjiemme kapasiteetti ja mahdollisuudet menestyä on paremmat kuin moni uskoo, mutta toki se vaatii onnistumista.