24.10.2018← Takaisin

Kohti ympäristöystävällisempää tapahtumaa - Ruka Nordic tiputtaa muovijätteen määrää yli puolella ja tarjoaa kävijöille hiekkaharjuista pumpattua pohjavettä

Pohjoismaisten hiihtolajien maailmancup Ruka Nordic nostaa kestävän kehityksen tavoitteet osaksi tapahtuman strategiaa ja ympäristöä huomioidaan tapahtumassa tänä vuonna entistä määrätietoisemmin.

Ruka Nordic toteuttaa entistä kestävämmän tapahtuman yhteistyössä Kuusamon energia- ja vesiosuuskunnan EVO:n kanssa. EVO mahdollistaa taloudellisesti kertakäyttöisten muoviastioiden vaihtamisen biohajoaviin vaihtoehtoihin sekä hanaveden saatavuuden kisa-alueella.

”Meillä on mahdollisuus vaikuttaa omilla teoillamme ympäristön kuormitukseen. Haluamme olla edistämässä tapahtumien ekologisuutta ja olla kävijöillemme entistä vastuullisempi tapahtuma. Tänä vuonna otamme tässä suuren harppauksen eteenpäin konkreettisilla teoilla, joiden kehittämistä voimme jatkaa tulevaisuudessa”, Ruka Nordicin pääsihteeri Seppo Linjakumpu kertoo.

Lähes kaikki kisakävijöiden käyttämät kertakäyttöiset muoviastiat korvataan biohajoavilla vaihtoehdoilla. Kaiken kaikkiaan tapahtuman muovijätteen määrää saadaan pienennettyä arviolta noin 60 prosenttia. Lisäksi kävijöille, urheilijoille ja median edustajille tarjotaan ”Kuusamon kirkasta”, eli soraharjuista pumpattua raikasta pohjavettä vaihtoehtona kaukaa tuodulle pullotetulle vedelle.

”Jokainen kuusamolainen voi pullottaa itse oman vetensä. Niin hyvää se on”, pohtii Kuusamon Energia- ja vesiosuuskunnan toimitusjohtajaMika Mankinen.

Ruokahävikki minimiin ruokarekan ansiosta

Ruokahävikki voi olla monille isoille tapahtumille haaste. Ruka Nordicissa ruokahävikin määrä pyritään minimoimaan kuumentamalla ruoka ruokarekassa paikan päällä menekin mukaan.

”Suurimmat ympäristövaikutukset tulevat tapahtumissa usein ruuankulutuksesta. Ruokarekan ansiosta pystymme reagoimaan paremmin ruuan menekkiin. Tapahtumassa tarjottavien ruokien kotimaisuuden aste on myös jopa 95 prosenttia. Haluan kannustaa myös muita tapahtumia muovittomuuteen: sen toteuttaminen kävijöille tarjottavissa astioissa ei ole vaikea asia, koska tarjolla on monia muovittomia kertakäyttöastioita”, avaa ravintolapäällikkö Marika Paananen.

Ympäristön huomioiminen näkyy kilpailuissa myös muilla tavoilla. Esimerkiksi tapahtumatelttojen lämmitykset tiputetaan öisin, minkä ansiosta energiankulutus putoaa lähes 90 prosenttia. Lisäksi jätteenlajittelulle selvitetään parempia ja tehokkaampia mahdollisuuksia, ja kuljetuksissa suositaan kimppakyytejä. Myös lauantai-illan perinteinen ilotulitus on päätetty ympäristösyistä pudottaa tänä vuonna ohjelmasta.

Kuusamolaista puhdasta hanavettä tarjotaan kisa-alueen ravintoloissa isoista vesisäiliöistä. Kisavierailla on myös mahdollisuus myös ostaa paikan päältä itselleen laadukas alumiininen vesipullo. Uudet aterimet ja lautaset ovat Dunin biohajoavaa ecoecho-sarjaa ja kisoissa käytettävät kupit ja lasit ovat puolestaan valmistettu kompostoitavasta polylaktidi-materiaalista (PLA), joka näyttää muovilta.

Hanaveden lisäksi tapahtumassa on kuitenkin yhä tarjolla myös pullotettua vettä.

”Urheilijoiden oikeusturvan takaamiseksi heille annetaan mahdollisuus myös pullotetun veden saamiseen. Tarjoamme heille kuitenkin myös vaihtoehdon kuusamolaiseen puhtaaseen hanaveteen. Pulloveden kanssa tehokas kierrätysjärjestelmän käyttäminen korostuu”, Linjakumpu kertoo.

Kuva: Ruka Nordic