1.12.2011← Takaisin

Keurusselän liikuntapuiston hiihtoradat FIS-päivitetty

Torstaiaamupäivän 24.11.2011 viiden plusasteen rankkasade ei vielä enteillyt talven tuloa. Olosuhteita uhmaten Suomen Maastohiihdon Niklas Turku kävi suorittamassa Keurusselän liikuntapuiston hiihtoratojen FIS-päivitykset kuntoon tulevia SM-hiihtoja varten.

Mittausten kohteena olivat sprintin 1,4 kilometrin rata sekä 3,75 kilometrin ja 5 kilometrin radat. Ensimmäisen Keuruun FIS-homologoinnin tekivät vuoden 2002 syksyllä norjalainen Hermod Björkestöl, Paavo M. Petäjä ja Janne Pylväs.

Niklas Turku toimii Keuruun SM-hiihtojen teknisen asiantuntijan Annmari Viljanmaan assistenttinä tuomarineuvostossa. Käynnin yhteydessä tarkastettiin myös SM-hiihtojen yleisjärjestelyt ja aikataulut.

Lämmin sää pakotti Huhtasuon Hiihdon perumaan 3. joulukuuta pidettäväksi suunnitellut Laajavuoren ensilumenkisat. Varastolumella 15.lokakuuta avattu ensilumenlatu suli jo aikoja sitten eikä lämmin sää ennakoinut lumitykitysmahdollisuutta. Keski-Suomen Hiihdon puheenjohtajan Juha Tuikkasen mukaan Levilläkään ei torstaina ollut lunta ratojen ulkopuolella.

Näillä näkymin Keski-Suomen hiihtopiirin ensimmäiset kansalliset hiihtokilpailut ovat Saarijärvellä Tapaninpäivänä. Saarijärven Pullistuksen Veikko Humalajoen mukaan Saarijärvikin tarvitsee vielä varastolumen lisäksi tykkilunta tai luonnonlunta kisojen pitämiseen. Saarijärvelläkin ensilumenlatu suli.

Matti Harju