23.5.2018← Takaisin

Kansainvälisen Hiihtoliiton päätöksiä Costa Navarinon kongressista

Kansainvälinen Hiihtoliitto piti kevätkokouksensa Kreikan Costa Navarinossa 13.-17.5. Kongressin jälkeen, 19. toukokuuta kokoontui myös vastavalittu FIS Council.

FIS Council vahvisti seuraavat, kongressin sille esittämät päätökset:

# FISin maailmancupin kalenterit pohjoismaisten lajien osalta kaudesta 2018/2019 kauteen 2021/2022 saakka:
Maastohiihdon kalenterit
Mäkihypyn kalenterit
Yhdistetyn kalenterit

# FISin alaisten lajien maailmanmestaruus- ja nuorten maailmanmestaruuskilpailut 2022 sekä 2023

2022 Lentomäen maailmanmestaruuskilpailut: Vikersund (NOR)
2023 Freestyle-hiihdon ja lumilautailun maailmanmestaruuskilpailut: Bakuriani (GEO)
2023 Alppihiihdon maailmanmestaruuskilpailut: Courchevel-Meribel (FRA)
2023 Pohjoismaisten lajien maailmanmestaruuskilpailut: Planica (SLO)

Lisäksi päätöksiä tehtiin seuraavia kilpailuja koskien:
Marbach (SUI) - FIS Grass Ski - maailmanmestaruuskilpailut 2019
Lahti (FIN) - korvaa Vuokatin nuorten pohjoismaisten lajien järjestäjänäpaikkakuntana 2019
Narvik (NOR) - Alppihiihdon nuorten maailmanmestaruuskilpailut 2020

# Teknisten komiteoiden ehdotukset lajikohtaisista sääntö/kilpailuasioista vahvistettiin seuraavasti (pääkohdat):

Maastohiihto
Skiathlon korvattiin nuorten MM-kilpailujen ja U23-vuotiaden ohjelmassa naisten 15km:n ja miesten 30km:n yhteislähdöillä.

Mäkihyppy
Naisten mäkihypyn rajoitukset mäkikoosta poistettiin ja naiset hyppäävät jatkossa sekä normaali- että suurmäessä. Kesä-GP:n osalta päätettiin, että kolme kilpailua ja noin puolet talven maailmancupin osakilpailuista hypätään suurmäestä.

Yhdistetty
Naisten yhdistetty tulee viralliseksi kilpailulajiksi nuorten MM-kilpailujen 2019 ohjelmaan. Kanderstegin-testikilpailu oli menestyksekäs ja onnistunut vuonna 2018. Lisäksi miesten maailmancupissa kilpaillaan yhden kerran massalähtökilpailussa. Kisa käydään Norjan Lillehammerissa.
Päätökset olivat historiallisia ja edistävät naisten yhdistettyä lajina. Lue FISin tiedote yhdistetyn muutoksista kokonaisuudessaan.

FIS Safe Snow Sport Policy (turvallisen urheilun käytäntö)
Council hyväksyi ehdotuksen seksuaalisen häirinnän ja hyväksikäytön ennaltaehkäisemiseksi urheilijoiden ja valmentajien työssä. Työtä tehdään yhteistyössä Kansainvälisen olympiakomitean kanssa ja käytännön on tarkoitus jalkautua ja ohjata myös kansallisia hiihtoliittoja omassa työssään.

# Komiteavalinnat

Uudelleen valittu FIS Councilin jäsen Martti Uusitalo valittiin tasa-arvoa edistävän työryhmän puheenjohtajaksi. Lisäksi suomalaisedustusta valittiin useisiin komiteoihin. Suurin osa komiteoissa vaikuttaneista edustajista jatkaa työtään seuraavat kaksi vuotta. Uusina edustajina valittiin Jari Töykkä (Committee for Advertising Matters), Hannu Koivusalo (Cross-Country Executive Board) ja Soili Hirvonen (Sub-Committee for Jumping and Nordic Combined Youth and Children's Questions).

FIS:n komiteoiden suomalaisedustajat kokonaisuudessaan löytyvät Hiihtoliiton sivulta.