16.9.2014← Takaisin

Julia Kykkänen hakee menestystä kauden avauskilpailusta - "Emme ole lähdössä millekään fanireissulle"

Valmentaja Kimmo Kykkänen uskoo suojattinsa menestykseen Almatyn kesä-GP -kilpailussa.

Mäkihyppääjä Julia Kykkänen, 20, lähtee ainoana suomalaisedustajana viikonvaihteessa Kazakstanin Almatyssä hypättävään kesä-GP –kilpailuun. Viime talvena Sotshin olympialaisissa sijalle 17 sijoittunut Kykkänen lähtee avaamaan kilpailukautta heti kovin tavoittein.

-          Julia lähtee hakemaan menestystä, se on selvä juttu. Tavoitteena on edelleenkin olla jossain vaiheessa maailman paras naismäkihyppääjä, kertoo Julian valmentajaisä Kimmo Kykkänen.

Maailman parhaista naismäkihyppääjistä Almatyssä hyppää kaksi, Japanin Sara Takanashi ja Venäjän Irina Avakumova.

-          Kovia mimmejä ne ovat, mutta se on tiedossa kaikilla. Muut ovat kuitenkin ottaneet heitä koko ajan kiinni, joten odotettavissa on tasainen kausi, Kykkänen ennakoi.

Palkintopalli ei ole vieras paikka Juliallekaan. Sijoitus maailmancupissa kolmen parhaan joukkoon on tullut kahdesti uralla.

-          Emme ole lähdössä millekään fanireissulle tai hyppäämään mitään safety-hyppyjä. Tavoitteena on pärjätä. Kisatuntuma on monella vielä hakusessa, joten jännä nähdä mihin rutiini riittää, Kimmo naulaa odotukset.

Lahden Hiihtoseuraa edustavan Julia Kykkäsen kilpailukausi alkaa Kazakstanissa kahdella kilpailulla. Ne hypätään lauantaina ja sunnuntaina. Lauantain kilpailu alkaa paikallista aikaa kello 14 ja sunnuntain kello 12.30. Kun aikaeroa on Suomeen verrattuna neljä tuntia eteenpäin, vaatii onnistuminen terävyyttä heti aamulla.

Molemmat kilpailut hypätään samasta, Almatyn pienemmästä mäestä, jonka HS-piste asettuu 106 metriin. Valmentajaisän mukaan mäen profiili sopii Julian tekniikalle erinomaisesti.

-          On hienoa, että kausi alkaa juuri tuosta mäestä. Jos hypyt sujuvat samalla tavoin kuin Oberstdorfin-leirillä, sijoitus tulee olemaan korkealla.

Kykkäset leireilivät Saksan Oberstdorfissa neljän viikon ajan kesän loppupuolella. Sen lisäksi parivaljakko on harjoitellut Suomessa Vuokatissa. Harjoittelussa on painotettu erityisesti ponnistuksen loppuunsaattamista. Viime kaudella Kykkäsen hyppyä vaivasi tietty arkuus ponnistusvaiheessa.

-          Rohkeus on ollut avainsana. Tavoitteena on ollut se, että ponnistus jatkuu vielä siinä vaiheessa, kun hyppyri loppuu ja kumpu alkaa. Keulalta lähtiessä vauhdin siis pitäisi vielä kiihtyä. Tämä osa-alue on nyt saatu vakioitua, toiminta on jo rutinoitua, selvittää Kimmo Kykkänen.

Valmentajaisä on ollut tyttärensä edesottamuksiin hyvin tyytyväinen.

-          Hyppy on mennyt eteenpäin kokonaisuudessaan. Joka osa-alueella on tullut parannuksia.

Reissuun kaksikko lähtee tänään kello 15:40 Helsinki-Vantaalta nousevalla koneella. Valmentajaisä myöntää jännittävänsä tätä lentoa ylivoimaisesti eniten matkaan liittyvistä ilmalennoista.

-          Tuolla päin on nyt jokunen riskitekijä olemassa, Kykkänen viittaa maailmanpoliittiseen tilanteeseen Ukrainassa.