1.2.2004← Takaisin

Janne Lahtela otti paikkansa ykkösenä

Janne Lahtela otti paikkansa korkeimmalla korokkeella kumparelaskun maailmancupissa Deer Valleyssa. Myöhään launtaiyönä Suomen aikaa lasketussa parikumparefinaalissa Lahtela oli lyömätön.

31.01.2004

Deer Valley, USA

Janne Lahtela todisti päivän suorituksillaan olevansa ylivoimaisesti paras kumparelaskija tällä hetkellä. Alkukilpailun voitto ja uskomaton laskunopeus jokaisessa finaalilaskussa ei jättänyt mitään selittelyjä sille, kuka oli päivän voittaja. Lahtelan eilinen toinen sija kirkastui yhdellä pykälällä ja samalla johto maailmancupissa vankistui.

Tänään Lahtelan suorituksissa ei ollut yhtään heikkoa kohtaa, vaan jokaisella osa-alueella hän oli valovuoden muita edellä. Upeissa olosuhteissa ja iltafinaaleja lasketua kilpailua oli saapunut seuraamaan tuhatpäinen yleisö, joka sai vastinetta rahoilleen Suomi-USA maaotteluhengessä.

Toisella finaalikierroksella mukana oli enää kuusi USA:n laskijaa ja kaksi suomalaista laskijaa. Toisena suomalaisena mukana tässä vaiheessa oli Sami Mustonen, joka lopputuloksissa sijoittui seitsemänneksi. Mustosen kohtaloksi koitui päivän kakkonen, USA:n Jeremy Bloom. Kolmas suomalainen alkukilpailusta finaaliin selviytyjä oli Tapio Luusua. Luusua sijoitus varsinaisen kilpailun jälkeen oli kymmenes.

"Kauttaaltaan tunnelma joukkueen sisällä on erinomainen ja varsinkin tällaiset tulokset luovat pohjaa kauden seuraaviin kilpailuihin. Lahtelan uskomaton suoritusvarmuus ja itseluottamus ovat vertaansa vaille. Myös Mustosen ja Luusuan paranevat otteet ovat suurta ilonaihetta ja toivottavasti seuraavissa kilpailussa meno sen kuin paranee. Tästä on hyvä lähteä pienelle tauolle, sillä jokainen joukkueenjäsen on sen kyllä ansainnut. Kauden alussa asetettiin tavoitteeksi voitto maailmancupissa ja tällä hetkellä sen saavuttaminen näyttää paremmalta kuin hyvältä". - Pekka Lehtikallio

Seuraavaksi maailmancupissa on reilun viikon mittainen tauko. Uudestaan tositoimiin päästään 14.02. Japanin Inawashirossa. Ennen Japania osa joukkueesta saapuu Suomeen ja osa jatkaa matkaa Hawajin kautta Koreaan. Koreassa lasketaan ensimmäistä kertaa freestylen kumparelaskukilpailu ja kutsun kyseiseen kilpailuun ovat saaneet suomalaisista Janne Lahtela, Sami Mustonen ja Mikko Ronkainen.

Kun kauden viidestätoista kilpailusta on laskettu kahdeksan, niin Janne Lahtela johtaa ylivoimaisesti kumpareiden maailmancupia. Tapio Luusua on seitsemäs, Sami Mustonen yhdeksäs, Mikko Ronkainen 14., Lauri Lassila 18. ja Jussi-Pekka Kinnunen sijalla 31. Tällä hetkellä Lahtela on ylivoimaisessa kunnossa, mutta myös muiden suomalaisten kilpailukunnossa ollaan nousujohtoisessa vaiheessa.

Mikko Ronkainen liittyy myös joukkueen kokoonpanoon Japanin kiertueelle. Toivottavasti Ronkainen tuo lisäväriä ja laajempaa menestystä suomalaisrintamaan tulevissa maailmancup kilpailuissa, sillä ainakin viimeisten tietojen mukaan tammikuun harjoittelu on sujunut kotimaassa erinomaisesti.

Parikumpareet, Miehet, Deer Valley 31.01.2004

1. Janne Lahtela