8.4.2019← Takaisin

Hiihtoliitto etsii Havuttajia - lisää taloudellisia resursseja nuorten urheiluun

Suomen Hiihtoliitto etsii verkostoonsa uusia tukijoita Havuttaja-ohjelmalla.

Havuttaja on hiihtolajien yritystukija, jonka rahallinen tuki ohjautuu laajasti nuorten valmennusryhmien leiritys- ja kilpailumatkoihin. Tavoitteena on saada vähintään 50 uutta yritystukijaa kauden 2019/20 alkuun mennessä.

Syksyllä 2018 Suomen Hiihtoliitto sai valmiiksi päivitetyn strategiansa, jonka visio on olla ”paras lumella ja tuottaa osaamisellaan menestystä”. Menestyvän huippu-urheilun, elinvoimaisten seurojen sekä vetovoimaisten hiihtolajien painopistealueiden onnistumisen edellytyksiin kirjattiin talouden tasapaino sekä uudet tulonlähteet.

Havuttaja-ohjelma on esimerkki konkreettisista tavoista löytää uusia tulonlähteitä hiihtourheiluun.

”Nuorten urheilijoiden valmentautuminen ja sen resurssit ovat nousseet esille huippu-urheilupainotteisen viimeisen puolen vuoden aikana myös Hiihtoliitossa. Menestystä ei rakenneta pelkällä asenteella tai strategisilla päätöksillä. Strategiaa tukevilla yksittäisillä toimenpiteillä on merkitystä”, linjaa Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi.

Havuttaja-ohjelman tavoitteena on löytää hiihtolajeille uudenlaisen yritysverkoston tuki ja nostaa nuorten valmentautumiskysymykset esille. Konkreettisina toimenpiteinä valmentajapalkkaustuen lisäksi ovat nykyisten valmentajien kouluttaminen sekä uusien rekrytointi ja kouluttaminen. Tuki ohjautuu myös suoraan urheilijoille kansainvälisten kilpailujen ja leirien omavastuuosuuksien merkittävänä pienentäjänä tai jopa poistajana.

Nuorten MM-kilpailuissa Lahdessa tammikuussa lähelle mitalia hiihtänyt Miska Poikkimäki on varmistanut menestyksellään myös taloudellisia resursseja harjoitteluunsa. Näin ei kuitenkaan aina ole ollut.

”Tällä hetkellä olen siinä mielessä hyvässä asemassa, että saan katettua urheilukulut tulonlähteilläni ja olen pystynyt säästämään osan tuloista urheilijarahastoon. Vuokattiin lukioon siirtyessäni vuosibudjetti oli noin 12 000 euroa, mikä sisälsi asunnon vuokran, välinekulut, kilpailu- ja leirimatkat, omavastuut ja vakuutukset”, kertoo taloudestaan tarkka Poikkimäki.

Tämä nuori sukupolvi valmentautuu tällä hetkellä kohti Pekingin 2022 olympialaisia. Menestyksen askelmerkit luodaan nyt myös Pekingin jälkeisille olympiadeille. Havuttaja-ohjelman ensivaiheen taloudellinen tavoite on 100 000 euroa.

"Havuttaja-ohjelman ensi vaiheen tavoite on saada kokoon 100 000 euroa tulevan kauden alkuun mennessä. Laaja luottamushenkilöverkostomme on kutsuttu mukaan hankkimaan varoja nuorten urheilijoidemme valmennusresurssien parantamiseen. Tavoitteeseen pääsemiseksi ei tarvita kuin 50 yritystä koko Suomesta, niin koossa on jo ensivaiheen summa. Varainhankinta on lähtenyt lupaavasti käyntiin ja uskon vahvasti onnistumiseemme. Hankkeelle emme ole sopineet määräaikaa, vaan tämä on toistaiseksi voimassaoleva toimintamalli”, jatkaa Markku Haapasalmi.

Hiihtolajit – maastohiihto, mäkihyppy ja yhdistetty – ovat aina olleet tärkeä osa suomalaista sielunmaisemaa. Ne ovat lajeja, joissa on menestytty vuodesta toiseen. Nämä onnistumiset kumpuavat kovien suoritusten lisäksi myös pitkäjänteisestä valmennustyöstä sekä katsomoissa jännittävien hiihtofanien kannustuksesta. Vastauksena monen tukijan toiveille, Havuttaja pääsee seuraamaan huippu-urheilua talviurheilutapahtumiin Salpausselän kisoihin tai Ruka Nordiciin sekä tutustumaan valmentautumiseen maajoukkueen treenipäivässä.

Lisätietoja www.havuttaja.fi