29.9.2018← Takaisin

Hiihtoliiton mennyt kausi menestyksekäs - huippu-urheilusta mitaleita ja taloudessa täyskäännös

Suomen Hiihtoliiton toimintakausi 2017-2018 oli menestyksekäs niin huippu-urheilumenestyksellä kuin taloudellisesti mitattuna. PyeongChangin olympialaisten neljä mitalia sekä maailmancupien 17 palkintopallisijoitusta oli huipputulos. Taloudellisen tilan kääntäminen vakavasta tilanteesta ylijäämäiseksi oli myös merkittävä paalu menneellä kaudella.

Hiihtoliiton toimintakausi toukokuun lopussa päättyi kultajuhliin myös lasten ja nuorten Lumilajit Liikuttavat -kokonaisuuden voittaessa Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) SnowKidz Award -ykköspalkinnon jo toistamiseen. Seuratoimintapalvelujen onnistumisen merkkinä olivat myös 14 luovuttettua Tähtiseura-tunnusta, jotka Hiihtoliitto jakoi ensimmäisenä lajiliittona hiihtoseuroilleen toukokuussa.

”Takana on upea ja työntäyteinen toimintakausi niin urheilullisesti kuin taloudellisestikin. Talouden tervehdyttäminen on ollut suuressa roolissa ja olen erittäin iloinen, että olemme saaneet näin merkittävän käänteen aikaan”, sanoo Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi.

Hiihtoliitto käynnisti keväällä 2018 strategianpäivitysprosessin. Prosessin tuloksena edellisen olympiadin strategia kirkastettiin. Painopistealueiksi nousivat huippu-urheilu, elinvoimaiset seurat sekä vetovoimaiset hiihtolajit. Visio ”Paras lumella 2022” tähtää niin huippu-urheilussa Pekingin olympiamenestykseen kuin taloudellisesti resurssien kasvuun sekä seuratoiminnassa yhä suuremman lumilajiliikkujien määrän houkuttelemiseksi lajeihin.

”Taloustilanteemme ollessa hallinnassa se mahdollistaa terävöitetyn strategianmukaisen toiminnan sekä huippu-urheilun, seuratoiminnan että hiihtoharrastuksen lisäämisen edistämiseksi. Urheilumme menestyksekkäät valmennusjärjestelmämme saavat jatkoa ja pysymme kehityksen kärjessä”, jatkaa Haapasalmi.

Taloudessa täyskäännös

Hiihtoliiton tilikausi päättyi toukokuussa noin 450 000 euron ylijäämäiseen tulokseen. Vaikka taloutta rasittaakin taseessa oleva merkittävä velka, on Hiihtoliiton taloudellisessa tilanteessa tapahtunut täyskäännös. Kesällä ja syksyllä 2017 laaditut sopeuttamistoimenpiteet toteutettiin suunnitellusti, eivätkä merkittävänä tulonlähteenä toimivat kotimaan maailmancup-tapahtumat aiheuttaneet yllätyksiä.

Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala nostaa nopean reagoinnin ja tiukan talouskurin talouden parantamisen merkittäviksi tekijöiksi.

”Reagoimme tilanteeseen viime syksynä mahdollisimman nopeasti tehden sopeuttamistoimenpiteitä. Toiminnan huolellinen suunnittelu ja talouden hallinta on iskostunut läpi koko meidän organisaation. Olemme onnistuneet hyvin myös kumppanihankinnassa ja lisäksi maailmancupien tuotto oli menneellä kilpailukaudella maksimaalinen. Kuitenkin myös jatkossa kustannusten hallinnan pitää olla tarkkaa ja samalla meidän tulee etsiä jatkuvasti uusia rahoitusmalleja”, sanoo Kulmala

Hiihtoliitto pitää kokouksia viikonloppuna Hämeenlinnassa. Liittovaltuusto valitsi kokouksessaan uusia jäseniä Hiihtoliiton johtokuntaan. Hiihtoliiton puheenjohtajana jatkaa Markku Haapasalmi. Johtokunnan jäseniksi valittiin maastohiihdon edustajina Kirsi Joensuu ja Jarmo Luuri, mäkihyppy-yhdistetyn edustajina Lauri Kettunen ja uutena jäsenenä Juhani Huhtala, joka nousi johtokuntaan Jukka Salmen jättäessä paikkansa. Alppilajien edustajina jatkavat Heikki Toivakka ja Martti Uusitalo sekä muina jäseninä Eero Reijonen ja Kati Lehtonen. Varajäseniksi valittiin Satu Kalajainen, Heikki Keskitalo, Riina Valto sekä Jari Lehtinen.

Sunnuntaina ohjelma jatkuu seurojen liittokokouksella.

www.hiihtoliitto.fi
Hiihtoliitto LinkedIn