5.1.2020← Takaisin

Hiihtoliiton Lunta ladulle! -olosuhdeseminaari järjestetään Vantaalla tammikuussa

Suomen Hiihtoliitto järjestää Vantaalla Suomen Cupin yhteydessä 15.1. Lunta ladulle! -olosuhdeseminaarin. Seminaarissa keskustellaan hiihtolajien olosuhteiden takaamisesta myös tulevaisuudessa.

Lumilajien harrastamisen olosuhteet ovat nousseet puheenaiheeksi ilmastonmuutoskeskustelun vahvistuessa. Lajiemme harrastaminen ja huipulle tähtäävä harjoittelu eivät tulevaisuudessa voi olla riippuvaisia talvien alkamisesta.

Olosuhteiden varmistamiseksi Suomen Hiihtoliitto haluaa omalla toiminnallaan suojella talvia, mutta myös vauhdittaa niiden alkamista tulevien vuosien aikana. Siksi Hiihtoliitto järjestää seminaarin, joka pureutuu liiton olosuhdestrategiaan, lumiolosuhteiden luomiseen sekä hiihdon kesäharjoituspaikkoihin rullarataprojektien kautta.

Maastohiihdon johtoryhmän puheenjohtaja Jarmo Luuri kokee, että tiedon jakaminen tekijöiden kesken on avain parempaan osaamiseen.

”Seminaarille nähtiin tarve muun muassa siitä syystä, että monella paikkakunnalla on varastoitu lunta ja tehty erilaisia ratkaisuja, miten ja milloin lumi levitetään. Todettiin, että tarvetta on, koska liian monella paikkakunnalla on tehty samoja virheitä ja miksi emme jakaisi sitä osaamista, jota eri paikkakunnilta löytyy. Ei ole siis tarkoitus julistaa ”liiton” kantaa, vaan enemmänkin kerätä kokemuksia ja jakaa hyviä käytänteitä kaikkien käyttöön", toteaa Luuri.

Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen korostaa yhteistyön voimaa olosuhteiden takaamiseksi.

”Me Hiihtoliitossa rakennamme yhteistyöllä syntyvän olosuhdestrategian. Katsotaan tasoittain, kansainvälisesti, kansallisesti sekä paikallisesti, minkälaiset polut saamme rakennettua lumilajien ympärille. Ilmastonmuutos aiheuttaa lajeillemme olosuhteiden kannalta haasteita, sillä lumi tulee vuosi vuodelta myöhemmin. Kilpailu- sekä harrastusolosuhteet täytyy olla kunnossa, että lajejamme pääsee harrastamaan. Myös mäkihyppy ja yhdistetty ovat tässä tärkeässä osassa maastohiihdon kanssa", sanoo Hämäläinen.

Olosuhdeseminaarin tarkoituksena on jakaa kokemuksia ja kertoa erilaisia vaihtoehtoja lumen varastointiin ja tekemiseen, sekä erilaisia rahoitusmalleja toiminnan kulujen kattamiseen.

Lisätietoja LUNTA LADULLE! -seminaarista

OHJELMA