27.3.2019← Takaisin

Hiihdon kiinnostavuus kasvoi jälleen – nousi Suomen kiinnostavimmaksi urheilulajiksi naisten keskuudessa

Sponsor Insight julkaisi viime viikolla tutkimustulokset urheilun kiinnostavuudesta Suomessa. Tutkimus kokoaa eri ikäryhmien ja sukupuolten kiinnostuksen kohteita eri lajien, urheilijoiden ja tapahtumien näkökulmasta.

Hiihdon kiinnostavuus urheilua seuraavan suomalaisten keskuudessa on korkealla tasolla. Viimeisimmän Sponsor Navigator- tutkimuksen mukaan hiihto on noussut naisten kiinnostuksen kohteena urheilulajeista sijalle yksi. Tutkimuksessa vertailtiin 68 eri urheilulajia.

Naisten keskuudessa ensimmäistä kertaa suosikkilajiksi nousi hiihto. Vielä viime vuonna tehdyssä tutkimuksessa hiihto oli toisella sijalla naisten kiinnostuksen kohteena. Kokonaisuudessaan pohjoismaiset hiihtolajit kuuluvat kaikki Suomen kiinnostavimpien urheilulajin joukkoon: maastohiihto on sijalla 3., mäkihyppy sijalla 7. ja yhdistetty sijalla 8. Tutkimuksen mukaan eri lajien kiinnostavuus tasoittui jääkiekon menettäessä hieman etumatkaansa. Miesten keskuudessa muun muassa mäkihypyn ja yhdistetyn kiinnostus nousi 3-4 prosenttiyksikköä.

Maajoukkueet ja urheilijat

Maajoukkueiden kiinnostavuudessa maastohiihto piti kolmossijansa, yhdistetty viidennen ja mäkihyppy seitsemännen sijansa.

"Erityishuomiona voidaan edelleen pitää sitä, että lajimme ovat yksilölajeja, mutta joukkueemme ovat kiinnostavuudessaan todella korkealla suhteessa muihin yksilölajeihin", toteaa Hiihtoliiton kaupallinen johtaja Jari Töykkä.

Urheilijoiden seuraamisessa on menneen talven aikana tapahtunut positiivinen käänne, joka on nostanut pohjoismaisten lajien huippu-urheilijoita lähemmäs seuratuimpien urheilijoiden kärkeä. Iivo Niskanen ja Krista Pärmäkoski ovat TOP4-urheilijoiden joukossa, kun vielä viime vuonna kaksikko mahtui seitsemän parhaan joukkoon.

Kun TOP100:n kiinnostavimman urheilijan listalla oli viime kaudella 10 pohjoismaisten lajien urheilijaa, oli samalle listalle noussut uudessa tutkimuksessa 16 urheilijaa, joista puolet oli uusia urheilijoita. Muun muassa Janne Ahosen ja Aino-Kaisa Saarisen lopettamisen jälkeen nuoret urheilijat, kuten Eveliina Piippo, Anita Korva ja Mico Ahonen herättivät kiinnostusta kansan keskuudessa.

Ikäjakauma

Kokonaisuutena lajien kiinnostus kasvaa, mitä vanhempaan ikäluokkaan siirrytään. Haasteena pohjoismaisille lajeille ovatkin kaikkien nuorimmat ikäluokat.

”Edelleen pohdimme tiiviisti, mitä toimenpiteitä meidän tulee tehdä toisin, jotta perinteisten lajien seuraamisesta innostuvat entistä enemmän myös nuoremmat ikäryhmät", sanoo Töykkä.

Hiihtolajien näkyminen YLE:n vapailla kanavilla televisiossa ja YLE areenassa on kokonaisuudessaan nostanut lajien kiinnostavuutta, huomioarvoa ja tuonut esille myös paljon niihin liittyviä taustailmiöitä.

”Urheilulajin suosio perustuu moneen asiaan: Itse lajiin, sen historiaan ja asemaan yhteiskunnassa, lajin tunnetuimpiin ja seuratuimpiin urheilijapersooniin sekä tärkeimpien tapahtumien vetovoimaan. Lisäksi lajin näkyvyys ennen kaikkea televisiossa sekä myös muissa medioissa vaikuttaa merkittävällä tavalla lajin yleiseen kiinnostavuuteen. Näiden asioiden vertailussa pohjoismaiset hiihtolajit pärjäävät erinomaisesti ja siksi niiden asema suomalaisten keskuudessa pysyy vuodesta toiseen niin vahvana”, Töykkä toteaa.

Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 68 eri lajia.

Vuosittaisessa urheilu- ja kulttuurimaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin 26.2 -13.3. välisenä aikana nettipaneelin kautta 2092 vähintään 18 vuotta täyttänyttä suomalaista. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.