10.3.2017← Takaisin

Hauskat lumella liikkumisen muodot tutuiksi Lasten Lumipäivillä

Suomen Hiihtoliiton ja Ampumahiihtoliiton Lasten Lumipäivien Lapin kiertue starttasi viikolla 8 Äkäslompolosta, josta se jatkoi viikolla 9 Luostolle. Tällä viikolla kiertue levitti lumilajien ilosanomaa jälleen Äkäslompolossa. Seuraavaksi kiertue pysähtyy Rovaniemellä, jossa Lasten Lumipäivät järjestetään ensi viikon maanantaina ja tiistaina.

Keskiviikkona Äkäslompolon Riemuliiterillä järjestetyillä lumipäivillä vauhtia ja väkeä riitti rasteilla jopa jonoksi asti. Jo aiemmilla Lasten Lumipäivien paikkakunnilla supersuosion saavuttaneet ampumahiihdon ekoaseet olivat myös Lapissa kovassa huudossa, minkä lisäksi suurta kiinnostusta herätti myös mäkihyppy.

”Rakensimme kaksi erikokoista mäkeä ja siitä pidettiin kovasti. Ensin lapset pystyivät testaamaan pienempää mäkeä, joka sopi myös nuorimmille kävijöille, minkä jälkeen he pääsivät vielä kokeilemaan taitojaan isommassa mäessä. Vauhtia ei päivästä puuttunut ja se näkyi myös siinä, että kaikki makkarat ja myslipatukat menivät viimeisiä myöten”, tapahtuman vastuuhenkilö Liisa Heikkilä kertoo nauraen.

Koko perheen kanssa iltatapahtumaan

Rovaniemen Lasten Lumipäivillä ovat mukana tutut lumiset rastit: suksicrossi, erilaiset lumipelit, mäkihyppy ja ampumahiihdon tarkkuuspisteet. Myös ekoaseet ovat mukana menossa Rovaniemellä.

Päivisin Lasten Lumipäivien tapahtuma-alueella Ounasvaaran hiihtokeskuksessa rasteihin pääsevät tutustumaan paikallisten koulujen oppilaat.

Maanantaina kello 18–20 järjestetään koko perheen iltatapahtuma, jolloin tapahtuma-alue on avoinna kaikille kiinnostuneille.

”Meillä on hyvät ohjaajat vetämässä tapahtumaa ja lisäksi Ounasvaaran hiihtoseurasta tulee paikalle muun muassa ampumahiihdon ja mäkihypyn valmentajia, joilta saa varmasti hyviä vinkkejä lajien testaamiseen, ja tietenkin jos tykästyy lajiin, niin myös harrastamiseen. Ehdottomasti kannattaa tulla kokemaan Lasten Lumipäivät koko perheen voimin”, tapahtuman vastuuhenkilö Sanna Martikkala vinkkaa.

Tapahtuman järjestelyistä vastaavat myös Äkäslompolon ja Luoston tapahtumista vastanneet Lapin ammattikorkeakoulun toisen vuoden liikunnanohjaajaopiskelijat Liisa Heikkilä ja Sanna Martikkala. Lasten Lumipäiviä on heidän kanssaan järjestämässä Rovaniemellä Ounasvaaran hiihtoseura. Kuten Äkäslompolossa ja Luostolla, myös Rovaniemellä ohjaajina toimivat liikunnanohjaajakoulutuksen ensimmäisen vuoden opiskelijat.

”Ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat olleet täysillä mukana vetämässä rasteja, ja he ovat saaneet siitä erittäin hyvää käytännön kokemusta. Rovaniemellä jatkuu tietenkin sama hyvä meininki”, Heikkilä kertoo.

Rovaniemi 13.–14.3. Ounasvaaran hiihtokeskus
- Avoin iltatapahtuma perheille maanantaina 13.3. kello 18–20
- Mahdollisuus hiihtovälineiden vuokraukseen Ounasvaaran hiihtokeskuksesta

Viime vuoden marraskuussa Ruka Nordicista startannut Lasten Lumipäivät -kiertue huipentuu pääsiäisviikolla Oloksen Lasten Lumipäiviin. Koko kiertueaikataulun näet täältä.

Lisätietoja:
Liisa Heikkilä, Äkäslompolon, Luoston ja Rovaniemen tapahtumien vastuuhenkilö, p. 050 4066603
Sanna Martikkala, Äkäslompolon, Luoston ja Rovaniemen tapahtumien vastuuhenkilö, p. 040 8349853

Jutun kuva: Joel Nykter

Lotta Lybeck, tiedottaja, Lasten Lumipäivät, lotta.lybeck@source.fi / p. 050 3052179