28.9.2019← Takaisin

Hannu Koskivuori -mitali Immo Kuutsalle

Hiihtoliiton liittovaltuuston kokousviikonloppuna Vantaalla palkittiin pitkän ajan hiihtovaikuttajia. Jo aikaisemmin Hiihtoliiton kunniajäseneksi kutsutun Leena Jääskeläisen lisäksi Hiihtoliitto myönsi vuosittain jaettavan Hannu Koskivuori -mitalin hiihtovalmentaja ja -vaikuttaja Immo Kuutsalle. Kuutsalle ojennettiin mitali nro 35.

Immo Kuutsa, 81, toimi Suomen Hiihtoliiton maastohiihdon päävalmentajana vuosina 1972–1985, jolloin Suomeen hiihdettiin yhteensä 37 arvokisamitalia, joista kahdeksan kultaista. Urheiluvaikuttajauransa aikana Kuutsa on toiminut Iisalmen Visan väreissä yli 50 vuoden ajan. Vahvasta urheilu- ja hiihtovaikuttajan työstään Kuutsa on aikaisemmin palkittu liikuntaneuvoksen arvonimellä vuonna 2007 ja Pro Urheilu -mitalilla vuonna 2015.

Pitkän ja ansiokkaan valmentajauransa ohella Immo Kuutsa tunnetaan palavasieluisena urheilun ja erityisesti hiihtourheilun vankkumaton puolestapuhuja. Hyvän ihmissuhdeverkostonsa ansiosta Kuutsa on edelleenkin aktiivinen taustavaikuttaja suomalaiseen maastohiihtoon liittyvissä asioissa. Osin Kuutsan ansiota on myös Hannu Koskivuori -mitalin perustaminen yhdessä puheenjohtaja Hannu Koskivuoren kanssa.

Kiitos-puheessaan Immo Kuutsa kiitti luottamuksesta ja nosti esille hiihtolajien luottamus- ja operatiivisessa henkilöstössä olevaa hyvää henkeä ja kehittymistä.   Kannustussanat liittovaltuutetuille peilasivat Kuutsan omakohtaisen kokemukseen vapaaehtoistyöstä.

”Kiitos kunnianosoituksesta. 35 vuotta siinä meni, että Hannu Koskivuori -mitalin myöntävä Hiihtoliiton puheenjohtajisto oli yksimielinen siitä, että olen sen ansainnut. Toivon, että kaikki myös te, hyvät liittovaltuutetut jaksatte tehdä työtä hiihdon eteen pitkään ja ansiokkaasti”, sanoi Kuutsa tuttuun tapaan pilke silmäkulmassa.

Hannu Koskivuori -mitalin saaneet vuosina 1985-2019

Lue juttu ”Leena Jääskeläisestä Suomen Hiihtoliiton kunniajäsen”

Kuva: SHL/Soili Hirvonen