4.6.2011← Takaisin

FIS:n kalenterikokouksessa päätettiin Lahden ja Kuusamon maailmancupeista

Slovenian Portorozissa pidetyssä Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) kalenterikokouksessa päätettiin mm. ensi vuoden Salpausselän kisojen ohjelmasta. Salpausselän kisat pidetään kolmena kilpailupäivänä 2. - 4.3.2012. FIS:n vuoteen 2015 asti ulottuvassa pitkän ajan kalenterissa Lahti ja Kuusamo ovat mukana vuosittain.

Vuoden 2012 Salpausselän kisoissa kilpaillaan perjantaina yhdistetyssä sekä hypätään henkilökohtaisen mäen karsinta. Erikoisuutena perjantain ohjelmassa on yhdistetyn kilpailu, jossa käytetään Portorozissa hyväksyttyä, uutta kilpailumuotoa. ns. Penalty Race -kilpailua. Mäkiosuudella alastulorinne jaetaan 3 - 5 metrin sektoreihin. Alin sektori on ns. nollasektori, josta ei tule "sakkokierroksia". Lyhyimmistä hypyistä saa yhden sakkokierroksen / sektori. Mäkiosuudella ei ole käytössä tuulikompensaatiota eikä arvostelutuomareita. Hiihto-osuus hiihdetään yhteislähtönä siten, että kukin kilpailija saa itse päättää, missä vaiheessa kilpailua "sakkokierroksensa" kiertää. Sääntöjen yksityiskohdat hiotaan syksyyn mennessä. Käytössä jo aikaisemmin ollut varakilpailukierros muutettiin myös karsintakilpailuksi, josta varsinaiseen kilpailuun pääsee 50 kilpailijaa (40 + 10 maailmancupin parasta).

Lauantaina kilpailuohjelma koostuu maastohiihdosta, yhdistetystä ja mäkihypystä. Maastohiihdossa on ohjelmassa yhdistelmähiihdot; naiset 7,5 km P + 7,5 km V ja miehet 15 km P + 15 km V. Lauantain yhdistetty on ns. normaalikilpailu. Lauantain kilpailupäivä päättyy perinteisesti joukkuemäen kilpailuun.

Sunnuntaina maastohiidossa on vuorossa sprinttikilpailut perinteisellä hiihtotavalla. Mäkihypyssä kilpaillaan henkilökohtainen kilpailu.

Kansainvälisen Hiihtoliiton vuoteen 2015 asti ulottuvassa pitkän ajan kalenterissa Lahti ja Kuusamo ovat mukana vuosittain. Vuoden 2013 Salpausselän kisat järjestetään 8. - 10.3.2013. Tulevan maailmancup-kauden Suomen osalta avaa perinteinen Kuusamon Nordic Opening 26. - 28.11.2011.

Portorozissa pidettiin myös infotilaisuus vuoden 2016/17 MM-kisahakijoille. Lahti hakee vuoden 2017 hiihdon MM-kisoja. Muut hakijat ovat Slovenian Planica, Puolan Zakopane ja Saksan Oberstdorf.

Lisätietoja:

Salpausselän kisat