2.6.2011← Takaisin

FIS mäkikomitea teki päätöksiä Portorozin kalenterikokouksissa

Kansainvälisen hiihtoliiton perinteinen kevään kalenteri konferenssi on koolla viikon vaihteen Slovenian Portorozissa. Torstaina 2. kesäkuuta kokoontunut mäkikomitea vahvisti aiemmin keväällä esitetyt kilpailukalenterit.

Keväällä esitellyt kalenterit vahvistettiin mäkikomitean kokouksessa. Kuusamon maailmancupavauksen osalta mäkihypyn kilpailuaikataulu muutettiin kevään esityksistä perjantai-lauantai päiviltä lauantai-sunnuntaiksi 26.-27.11.2011. Lahdessa mäkihypyn maailmancupin osakilpailut käydään 3.-4.3.2012. Muut mäkihypyn FIS-kilpailut Suomessa ensi kaudella ovat mäkihypyn miesten ja naisten Continental cup Rovaniemellä 19.-20.11.2011 sekä Kuopiossa miesten Continental cup 10.-11.3.2012.

Mäkikomitean puheenjohtaja Jouko Törmänen kertoi kokouksessa päätetyistä sääntömuutoksista.
    - BMI-arvoa nostettiin 20,5:stä 21:een, mutta suksen kärjen lyhentämisesitystä ei vielä hyväksytty. Tällä BMI:n nostolla pyritään edelleen vaikuttamaan hyppääjien painoon. Urheilijat joutuvat siten hyppäämään lyhyemmällä suksella, mikäli BMI on alle rajan. Muut esillä olleet varustesääntöehdotukset jäävät varustetyöryhmän valmisteluun ja päätökset tehdään myöhemmin pitemmän tähtäimen suunnitelmien pohjalta, toteaa Törmänen varustesääntöjen muutoksista.

Naismäkihyppääjien uusi puku esiteltiin myös kokouksessa.
    - Kokouksessa esiteltiin naisten uusi mäkipukumalli. Malli poikkeaa miesten puvusta, lisäkappaleiden ja saumapaikkojen muutoksilla parannetaan puvun istuvuutta. Toleranssit säilyvät samoina kuin aiemmin säännöissä. Puku hyväksyttiin käyttöön ja testataan nyt kesäkilpailujen aikana.

Mäkihypyn sekajoukkuekilpailumuoto hyväksyttiin maailmancupiin.
    - Miesten ja naisten sekajoukkuekilpailu hyväksyttiin kilpailumuodoksi maailmancupiin, nähdäänkö sitä vielä ensi kauden kilpailuissa, on järjestäjien kilpailuohjelmien sovittamisesta kiinni. Maiden välisessä maailmancupin kokonaiskilpailussa sekakilpailun pisteet huomioidaan miesten  ja naisten cupien kokonaispisteisiin, Törmänen kertoo.

Yhdistetyn komitea kokoontuu huomenna perjantaina 3.6. Portorozissa.

FIS kalenterit 2011-12 linkki