19.3.2017← Takaisin

Mäki ja Saari 23-vuotiaiden ykköset

Nuorten SM-hiihdot huipentuivat tämän kauden osalta aurinkoisella Ounasvaaralla sunnuntaina vapaan pitkän matkan yhteislähtöihin. Vanhimpien sarjoissa mestareiksi nousivat Pyhäjärven Pohdin Joni Mäki ja Ylivieskan Kuulan Anna-Kaisa Saari.

Viikonlopun tuplamestareiksi ylsivät N20-sarjassa Eveliina Piippo ja M17-sarjassa Miska Poikkimäki.

Mäki puristi loppukirissä 1,1 sekunnilla Lauri Vuorisen edelle 23-vuotiaiden 30 kilometrillä, vaikka oli välillä pahastikin ”jojossa” matkan aikana.

”Oli todella raskas kisa. Alusta asti tuntui, että jalat olivat aika hapoilla. Vähän pienen jojon päässä jouduin olemaan. Pahimmillaan varmaan parikymmentä sekkaa olin jäljessä, mutta onneksi sain porukan kiinni. Jostain löytyi voimanrippeet loppuun, että sain voiton kotiin. Viikonloppu oli kaksijakoinen, eilen oli suksiongelmaa. Vaikea kausi takana, tekee hyvää tällainen”, Mäki sanoi.

Jos ratkaisi Mäki voittonsa loppukirissä, Anna-Kaisa Saari karkasi muilta jo ensimmäisen vitosen jälkeen. Voitto tuli lopulta 51,6 sekunnin erolla Katri Lylynperään.

”En ajatellut kuin että lähden hiihtämään oman hiihdon ja teen sen mitä pystyin. Loppuun asti oli vähän ajatus, että tulevatko ne sieltä takaa, mutta kuulin väliajoista, että ero on selvä. Aloin luottaa, että voitto sieltä tulee. Ajattelin etukäteen, että korkeintaan ekan vitosen passailen ja katson, että saan kisan käyntiin ja aineenvaihdunnan käyntiin”, Saari kertasi suunnitellusti sujunutta kisaansa.

20-vuotiaissa mestaruudet veivät Piippo ja Remi Lindholm, 18-vuotiaissa Robin Sundsten ja Rebecca Ehrnrooth ja 17-vuotiaissa Poikkimäki ja Jasmin Kähärä.

Tulokset: www.nuortensmhiihdot.fiwww.extime.fi
Videohaastatteluja Facebookissa @nuortensmhiihdot: https://www.facebook.com/pg/nuortensmhiihdot/videos/?ref=page_internal
Mediatilaisuuksia äänitiedostoina SHL:n Soundcloudissa: