10.10.2018← Takaisin

Yhdistetyn nuorille haettu rentoutta hyppyjen mielenmaisemaan

Suomen yhdistetyn nuorten maajoukkue on harjoitellut paljon ja muuttanut harjoitteluaan tähtäimessään Lahden nuorten MM-kisat.  Viime kauden jälkeen joukkueessa tehtiin analyyseja harjoittelusta ja kilpailuista ja sen jälkeen on panostettu erityisesti hyppyihin ja niiden rentouteen. Maajoukkueen valmentaja Antti Kuisma iloitsee tuloksista, joita harjoituksissa on saatu.

- Näyttää siltä, että harjoittelu on mennyt oikeaan suuntaan ja hyppyjen taso on paranemaan päin. Nuoret ovat pystyneet saamaan hyppyihin rentoutta ja helppoutta ja näin ollen olemme saaneet myös hyppäämisen mielenmaiseman muuttumaan. Olimme jo putoamassa kelkasta hyppäämisen osalta, mutta nyt olemme päässeet takaisin myös tämän lajin onnistumisiin. Jotta tuloksiin on päästy, hyppyharjoituksia on ollut paljon ja olemme myös kehittäneet ajatusmallia, missä urheilijat itse analysoivat aiempaa enemmän hyppäämistä hyppyrimäen ulkopuolella, pohtii Kuisma.

Yhteistyötä

Hyppyharjoitusten kehittäminen on vaatinut yhteistyötä. Harjoittelua on viety eteenpäin päävalmentajajohtoisesti ja Kuisman lisäksi harjoittelun muuttamisessa ovat olleet mukana Petter Kukkonen, Mika Kojonkoski, Lasse Moilanen, Jouni Katainen ja Jarkko Saapunki.

- Kun etsitään harjoitteluun uusia tuulia, siinä tarvitaan laaja-alaista pohdintaa. Olemme etsineet vastauksia yhdessä ja mukaan onkin tullut entistä enemmän myös kuivaharjoittelu, palautteen anto ja se, että hyppyrin ulkopuolella tehdään niin paljon asioita kuin mahdollista. Näin mäessä asiat tulevat sitten luonnostaan, miettii Kuisma. Lisäksi olemme saaneet Kataisen ottamaan vastuuta nuorten hyppypuvuista ja nyt meillä onkin Vuokatissa mahdollisuus tehdä itse mäkipukuja ja samalla kehittää välineitä.

Nuorten MM-ryhmän urheilijat ovatkin olleet innolla mukana harjoittelemassa niin hiihtoa kuin hyppyjäkin.

- Kyllähän urheilijat hyppäävät mieluummin pitkälle. Tämä on motivoinut urheilijoita harjoittelemaan myös hyppyjä paljon. Toki olemme prosessissa vasta alkutekijöissä, mutta suunta on oikea. Pyrkimyksenähän on se, että urheilijat nauttisivat hyppäämisestä ja tietysti myös hiihdosta.

Vaikka hyppäämiseen on panostettu, ei hiihtoakaan ole harjoittelussa unohdettu. Yhteisissä harjoituksissa nuorten maajoukkueen kanssa tehdään ohjatusti tehoharjoitukset, nopeusharjoitukset sekä tekniikkaharjoitukset.  Muilta osin hiihtoharjoituksia on painotettu jokaisen omalle ajalle.

MM-kisoihin täydellä joukkueella

Nuorten MM-kilpailut kilpaillaan Lahdessa tammikuussa.  Valmentaja Antti Kuisman mukaan Suomi lähtee kisoihin täydellä joukkueella.

- Neljä kilpailijaa saa kilpailla per kilpailu ja me lähdemme paikan päälle viidellä kilpailijalla. Lisäksi meillä tulee olemaan kotona varamies, joka ei tule paikanpäälle muutoin kuin sairastumistapauksessa. Näiden viiden nuorukaisen lisäksi mukaan tulee kaksi tyttöä.

Joukkue valitaan vuoden vaihteessa hyvissä ajoin ennen kisojen alkua. Kuisma uskoo, että kisapaikoista käydään vielä hyvä kilpailu.

- Sisäinen kilpailu paikoista on kova, mutta uskon, että se on vain positiivinen asia. Itse kisoihin lähdemme mukaan haastajana ja toivottavasti pärjäämme niissä paremmin kuin edellisvuonna, kuittaa Kuisma.

Teksti: Terttu Karhumaa
Kuva: SHL / Emmi Tiira