5.1.2012← Takaisin

Yhdistetyn maailmancupin viikonloppuihin toinen karsintakilpailu

Yhdistetyn maailmancup-viikonloppujen kilpailuohjelma muuttui tälle kaudelle. Mäkiosuuden varakilpailu muutettiin samalla myös karsintakilpailuksi. Karsinnan perusteella viisikymmentä kilpailijaa, sisältäen maailmancupin kymmenen parasta, pääsevät viikonlopun molempiin gundersen-kilpailuihin. FIS:n yhdistetyn komitea on päättänyt täydentää sääntökohtaa alkukauden jälkeen. alkukauden jälkeen. Mikäli maailmancup-viikonlopun ohjelmassa on kaksi gundersen-kilpailua, toisen kilpailupäivän koekierros on samalla karsinta kilpailuun.

Yhdistetyn maailmancup-viikonloppujen kilpailuohjelma muuttui tälle kaudelle.  Mäkiosuuden varakilpailu muutettiin samalla myös karsintakilpailuksi. Karsinnan perusteella viisikymmentä kilpailijaa, sisältäen maailmancupin kymmenen parasta, pääsevät viikonlopun molempiin gundersen-kilpailuihin. FIS:n yhdistetyn komitea on päättänyt täydentää sääntökohtaa alkukauden jälkeen.

Mikäli maailmancup-viikonlopun ohjelmassa on kaksi gundersen-kilpailua, toisen kilpailupäivän koekierros on samalla karsinta kilpailuun. Eli jatkossa molempiin kilpailuihin on oma karsinta mäkihypyn tapaan. Toisen kilpailupäivän karsintakierros ei kuitenkaan ole varakilpailu. Mikäli toisena kilpailupäivänä joudutaan käyttämään varakilpailun tuloksia, kaikki kilpailijat pääsevät hiihto-osuudelle.

Finnjumping ry:n puheenjohtaja Ilkka Tiilikainen kuuluu FIS:n yhdistetyn komiteaan. Tiilikaisen mukaan on tärkeää, että parannukset voidaan tehdä kesken kauden.
    - Yhdistetty on perinteinen laji, jonka vetovoimaa ja yleisöystävällisyyttä on kehitetty tälle kaudelle merkittävästi. Karsinnan mukaan tuleminen yhdistettyyn tuo tasoa kilpailuun ja tarkentaa toisaalta tapahtuman ja televisioinnin aikatauluja. Yhden karsintakilpailun järjestelmä oli epäoikeuden mukainen urheilullisesti ja on tärkeää muovata säännöt tämän epäkohdan poistamiseksi jopa kesken kauden, toteaa Tiilikainen sääntömuutoksen taustoista.

Yhdistetyn maailmancup 2011-12 koostuu 23 osakilpailusta, joista 8 on kilpailtu. Maailmancup jatkuu tänä viikonloppuna 7.-8.1.2012 Oberstdorfissa (GER). Ohjelmassa on joukkuekilpailu ja gundersen-kilpailu. Uudet säännöt ovat siten voimassa vasta seuraavana viikonloppuna 14.-15.1.2012 Chaux-Neuvessa(FRA), jolloin kilpaillaan kaksi gundersen-kilpailua.