4.12.2011← Takaisin

Yhdistetyn maailmancupin ensimmäinen Penalty race miteltiin Lillehammerissa

FIS yhdistetyn maailmancupin uusi kilpailumuoto penalty race oli vuorossa Lillehammerissa sunnuntaina 4. joulukuuta. Mäkiosuus HS 138-mäessä oli jaettu pituussektoreihin, joiden perusteella määräytyi hiihto-osuudelle mahdolliset sakkokierrokset. Alle 112 metriä kantaneella hypyllä ladulle ei ollut asiaa. 150 metrin pituisia sakkokierroksia mäkiosuudelta määräytyi maksimissaan neljä. Arvostelutuomarit eivät antaneet pisteitä, ainoastaan telemark-alastulon puuttuessa vähennystä tuli 3 metriä.

Mäkiosuuden 112 metrin raja koitui takatuulessa hypätyssä kisassa 10 kilpailijan kohtaloksi ja hiihto-osuudelle lähti 41 kilpailijaa. Ainoastaan 3 onnistui mäkiosuudella hyppäämään niille pituuksille, joilla ei kertynyt sakkokierroksia: Itävallan Christoph Bieler, Saksan Eric Frenzel ja Ranskan Maxime Laheurte. Yhden sakkokierroksen sektoriin ei yltänyt kilpailijoita, vaan loput jakautuivat tasaisesti kahden, kolmen ja neljän sakkokierroksen hiihtäjiin. Suomen Janne Ryynänen joutui odottamaan hyppyvuoroaan puomilla takatuulen puhaltaessa ja pitkän odottelun jälkeen hyppy kantoi 117 metriin – 4 sakkokierroksen kera ladulle. Jim Härtull onnistui aamun harjoituksissa, mutta yliyrittäminen ja huono keli kostautui kilpailussa, hypylle mittaa 111 metriä ja hiihto-osuudelle ei ollut asiaa.

Saksan Eric Frenzel piti pintansa kärjessä ja hiihti kilpailun voittoon. Kahden sakkokierroksen kera ladulle lähteneet Ranskan Jason Lamy Chappuis ja ja Saksan Björn Kircheisen nappasivat Frenzelin jälkeiset sijat kilpailun kärkikolmikossa. Janne Ryynäsen asetelmat kilpailuun eivät olleet parhaimmat ja viimeinen puristus ladulla uupui. Sijoitus lopputuloksissa 37.

Finnjumping ry:n puheenjohtaja Ilkka Tiilikainen on myös FIS:n yhdistetyn komitean jäsen. Tiilikainen arvioi uuden kilpailumuodon kokonaisuutena jopa ennakkoasetelmia positiivisemmaksi.
    - Kilpailu oli positiivinen ja selkeämpi kokonaisuus mitä ennakolta odotin. Katsojat näkevät heti hypyn jälkeen, montako sakkokierrosta kilpailijalla on ladulle lähtiessä. Sakkokierrokset tuovat uutta taktikointia hiihto-osuudelle, totesi Tiilikainen.

- Yhdistettyyn on kaivattu uudistumista ja tämä kilpailumuoto on nyt täysin uusi. Penalty race-kilpailuja on 3 tällä kaudella maailmancupissa, samoin parisprinttejä. Urheilijat ovat toivoneet monipuolisuutta kauden ohjelmaan, kertoi Tiilikainen taustoista.

Tuloskooste
    FIS yhdistetyn maailmancuo 2011-12
    4.12.2011 Lillehammer NOR Penalty race HS 138/10,0km
    1. Eric Frenzel GER 28.38,5
    2. Jason Lamy Chappuis FRA +17,4
    3. Bjoern Kircheisen GER +20,6
    37. Janne Ryynänen +3.04,5

FIS yhdistetyn maailmancup 2011-12 jatkuu ensi viikonloppuna Ramsaussa (AUT).10.-11.12.2011. Kilpailohjelmassa molempina päivinä gundersen HS 98/10,0km.

Tulokset ja kalenteritiedot www.fis-ski.com