27.2.2015← Takaisin

Herola ja Härtull yhdistetyn pariviestijoukkue

Falunin MM-kisojen päätöskisa yhdistetyn hiihtäjillä on pariviesti, jossa hypätään suurmäestä ja kummallakin hiihtäjällä on edessään viisi viestiosuutta. Suomen joukkue yhdistetyn pariviestiin on Ilkka Herola ja Jim Härtull.

Päävalmentaja Petter Kukkosen mukaan yhdistetyn pariviesti on hiihtopainotteinen. ”Uskon, että kärkijoukkueet ovat aika lähellä toisiaan hiihto-osuudelle lähdettäessä ja se pitää meilläkin olla tavoitteena, että Jimi ja Ilkka pystyisi hyvin lähelle kärkeä hyppäämään ja siinä kärkiletkassa ladulle lähtemään.”

Hiihto-osuutta Kukkonen pitää erittäin vaativana: ”Jos ajatellaan että maastohiihtäjätkin hiihtävät omalla osuudellaan vain kolme osuutta per mies ja meillä viisi per mies eli 15 kilometriä kaiken kaikkiaan, niin kyllähän siinä hiihtojoukkueet väkisinkin kyntensä näyttävät.”

Jim Härtull kuvaa hiihto-osuutta seuraavasti: ”Se on hyvin raskas, kun tulee kolmen minuutin rykäisy ja kolmen minuutin palautus niin siinä pitää pitää lihakset liikkeessä, että palautuu siitä kovasta suorituksesta. Se tulee olemaan aika kovaa huomenna.”

”Alussa niin kovasti kuin pääsee ja lopussa niin kovaa kuin jaksaa. Ainakaan minä en pysty yleensä säästelemään. Se vaatii minulta aika maksimaalista hiihtosuoritusta, että pysyy muiden mukana, kun se on niin nopee se vauhti”, Herola pohtii pariviestin viittä hiihto-osuuttaan.

Pidemmät haastattelut kuunneltavissa Hiihtoliiton SoundCloud-tililtä.

Petter Kukkonen
Jim Härtull