19.9.2013← Takaisin

Suomen Hiihtoliitto käynnistänyt strategiaprosessin

Tavoitteena on tekemisen kokonaisvaltainen uudistaminen ja urheilun menestyksen palauttaminen.
    Hiihtoliitossa on aloitettu syyskuussa strateginen prosessi, jonka tavoitteena on nostaa urheilu takaisin keskiöön ja palauttaa sisäinen yhteistyö sille kuuluvaan arvoon.

Aikaisemmat suomalaiset talviurheilun menestyslajit ovat viime vuosina tipahtaneet kansainvälisestä vauhdista ja kehityksestä. Yhteistä tahtotilaa ja näkemystä ei ole löydetty. Tämä on vaikuttanut myös lajien taloudelliseen tilanteeseen. Hiihtoliitossa koetaan, ettei nykypäivän vaatimuksiin ja haasteisiin, niin taloudellisti kuin urheilullisestikaan, ole pystytty vastaamaan kehityksen vaatimalla tavalla. Lisäksi sisäiset ristiriidat ovat siirtäneet keskittymisen epäolennaiseen.

”Tällä hetkellä on todettu selkeä tarve rakentaa lumilajeille yhteinen suunta ja tulevaisuus. Sitä kautta meillä on mahdollista varmistaa terve kehittyminen sekä tarvittava muutos”, Hiihtoliiton puheenjohtaja Jukka-Pekka Vuori kertoo.

Sisäisen toimintakulttuurin muuttaminen vaatii aikaa ja yhteistyötä. Muutos vaatii asioiden uudelleen tarkastelua. Tähän liittyy myös liiton roolin, ydintehtävien ja sitä kautta rakenteiden läpikäyminen.

”Asioita pitää tarkastella kokonaisvaltaisemmin, johtamista on parannettava kaikilla osa-alueilla. Yksi onnistumisen edellytys on urheilun ja urheilijan tuominen mukaan päätöksentekoon”, sanoo Vuori.

”Muutos ei tapahdu yhdessä yössä. Koko prosessin kantava teema on avoimuus. Niin Hiihtoliiton eri lajien kesken kuin niiden sisälläkin sekä urheilijoiden, kentän ja median suuntaan”, hän jatkaa.

Strategiatyöhön osallistutetaan kaikki keskeiset instanssit: urheilijat valmentajat, seurat, piirit, ja lajiyhdistykset. Työn ensimmäinen vaihe valmistuu joulukuussa ja toinen vaihe Sotshin jälkeen. Strategian etenemisestä vastaa työryhmä, johon kuuluvat alkuvaiheessa Hiihtoliiton puheenjohtaja Jukka-Pekka Vuoren lisäksi varapuheenjohtajat Harri Koponen ja Markku Haapasalmi sekä Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala. Sisäiset sidosryhmät ja media pidetään työn etenemisestä tietoisena muun muassa Hiihtoliiton verkkosivujen, sosiaalisen median ja eri tilaisuuksien kautta.

Hiihtoväen yhteinen strategiaseminaari järjestetään Vantaalla 1.-2. marraskuuta.