29.11.2013← Takaisin

Suomen Hiihtoliitto käynnistää valtakunnallisen Lasten Mäkiviikko-kampanjan

Suomen Hiihtoliitto käynnistää joulukuun alussa valtakunnallisen Lasten Mäkiviikko -kiertueen. Kiertueen tavoitteena on tutustuttaa lapsia lumilajeihin ja kaksinkertaistaa mäkihypyn ja yhdistetyn juniorimäärät kaudella 2013/2014. Kiertue toteutetaan yhteistyössä seurojen kanssa vahvalla yhteistyökumppanien, Berner Oy:n LV-tuotesarjan ja Lidl Suomi Ky:n taloudellisella tuella.

Kiertueen mahdollistaneilla yhteistyökumppaneilla on kova yhteinen tahto edistää ja olla tukemassa lasten ja nuorten liikuntaa.

"Kotimaisena valmistajana LV haluaa olla mukana tukemassa lapsiperheiden arkea. Yhteistyö päiväkotien ja koulujen kanssa tarjoaa erinomaiset lähtökohdat muistuttaa liikunnan ilosta ja merkityksestä sekä kannustaa uusia tulokkaita meille suomalaisille tärkeän lajin pariin", sanoo Berner Oy:n kulutustavaraosaston osastonjohtaja Tia Yrjölä.

"Lasten liikuntatottumuksista puhutaan paljon. Lidl haluaa tukea lasten liikkumista ja kasvamista liikunnalliseen elämäntapaan. Uskomme, että pienenä opitut terveelliset elintavat kantavat läpi elämän", Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen linjaa.

Tavoitteena tuplata mäkiurheilun harrastajamäärä

Parin viime vuoden aikana osa suomalaisista mäkihyppyseuroista on kärsinyt junioriharrastajamäärien laskusta. Vuodesta 2007 määrät ovat olleet tasaisessa laskussa, poikkeuksena vuosi 2010. Lisenssinhaltijoiden määrä on vähentynyt noin 20 prosenttia. Lasten ja nuorten kilpailuissa hypänneiden määrä on laskenut vielä radikaalimmin.

Kaudella 2012/2013 alkaneen Kansallistalkoot-kampanjan jatkosuunnittelussa syntyi idea juniorimäkiurheilun tukemisesta ja uusien harrastajien saamisesta lajiin mukaan.

"Tavoitteena on antaa lapsille mahdollisuus kokeilla hyppäämistä iloisella ja hauskalla tavalla sekä madaltaa mäkihypyn aloittamisen kynnystä", sanoo yksi idean isistä, yhdistetyn olympiavoittaja Samppa Lajunen.

Lasten Mäkiviikolla lumilajit, kärkenä mäkihyppy ja yhdistetty, tulevat tutuiksi alakoulukiertueella. Kiertue alkaa viikolla 49 Vuokatista ja päättyy viikolla 10 Tampereelle. Edellä mainittujen paikkakuntien lisäksi kiertue käy 6 - 7 paikkakunnalla. Kiertueviikolla kyseessä olevan paikkakunnan ja lähialueen lapset pääsevät tutustumaan mäkiurheiluun maksuttomasti neljän päivän aikana aamu- tai iltapäiväryhmissä. Kokonaisuudessan tavoitellaan jopa 800 lasta per paikkakunta.

"Tämä Mäkiviikko on hieno juttu mäkihypyn ja yhdistetyn kannalta. Tällä hetkellä, kun esimerkiksi olympialaisten vuoksi Hiihtoliiton fokus on suurelta osin huippu-urheilussa, ilman ulkopuolista rahoitusta, toteuttajaa ja vahvaa seurojen panosta tätä ei olisi ollut mahdollista järjestää", sanoo Suomen Hiihtoliiton toiminnanjohtaja .

Alakoulutapahtumien lisäksi päiväkodeilla on mahdollisuus osallistua mäkiviikkoon toteuttamalla "mäkiviikko-ohjelmaa" ohjelmavihkosen mukaisesti. Ohjelma sisältää vinkkejä piirustushetkiin, mäkihyppääjän askarteluun, minimäen rakentamiseen sekä loruihin ja lauluihin. Lisäksi päiväkodeilla on mahdollisuus lainata puuhapaketti järjestäjiltä. Puuhapaketti sisältää muun muassa minimäkiukkoja ja Lasten Mäkiviikko -numeroliivejä.

Lasten_Mäkiviikko_INFO_28112013