6.2.2014← Takaisin

Seuratukea haettiin jälleen yli 19 miljoonaa euroa

Opetus- ja kulttuuriministeriön jakama seuratuki on ministeriön suurimpia valtionavustuksia saapuneiden hakemusten perusteella. Määräaikaan mennessä saapui 1162 hakemusta, joiden yhteenlaskettu hakusumma on 19 331 226,00 euroa.

Seuratuki on tarkoitettu urheilu- ja liikuntaseurojen perustoiminnan kehittämiseen. Seuratuen pääpainotus on mahdollistaa liikunnan harrastaminen kaikille lapsille ja nuorille sekä edistää liikunnallisen elämäntavan omaksumista ohjatun seuratoiminnan kautta.

Seuratuen avulla edistetään yhdenvertaisia, tasa-arvoisia ja saavutettavia liikunnan harrastusmahdollisuuksia. Seuratuen avulla voidaan edistää myös koko perheen liikkumista. Seuratukea kohdistetaan toimintaan, missä harrastuskustannukset eivät ylitä 50 euroa kuukaudessa.

Seuratukea myönnetään tänä vuonna yhteensä 5 miljoonaa euroa ja yksittäiset jaettavat summat ovat 2 500 ja 30 000 euron välissä.

Seuratukihakemukset jakaantuivat maakunnittain seuraavasti: Etelä-Karjala 34, Etelä-Pohjanmaa 36, Etelä-Savo 33, Itä-Uusimaa 24, Kainuu 19, Kanta-Häme 27, Keski-Pohjanmaa 11, Keski-Suomi 72, Kymenlaakso 37, Lappi 49, Pirkanmaa 109, Pohjanmaa 32, Pohjois-Karjala 28, Pohjois-Pohjanmaa 70, Pohjois-Savo 52, Päijät-Häme 35, Satakunta 60, Uusimaa 324 ja Varsinais-Suomi 110.

Lajeittain suurimmat hakumäärät tulivat seuraavien lajiliittojen jäsenseuroilta: Suomen Palloliitto, Suomen Voimisteluliitto, Suomen Jääkiekkoliitto, Suomen Urheiluliitto ja Suomen Salibandyliitto.

Seuratukipäätökset pyritään tekemään huhtikuun loppuun mennessä.

Lähde: Opetus- ja kulttuuriministeriö