19.5.2014← Takaisin

Seuraneuvottelupäivillä palkittiin parhaat seurat ja kuultiin suuntaviivat tulevalle kaudelle

[caption id="attachment_6461" align="alignleft" width="300"] Seuraluokitteludiplomit jaettiin kolmelle parhaalle seuralle. Kuvassa vas. Pasi Sajasalo, Pirjo Karjalainen, Jarkko Saapunki, Raimo Tamminen, Janne Ylijärvi, Pekka Tervahartiala ja Jukka-Pekka Vuori.[/caption]

Mäkihypyn ja yhdistetyn seurapäiville Lahteen oli kokoontunut 60 seura- ja lajiaktiivia. Suuria päätöksiä ei päivän agendalla ollut. Hyvähenkinen ja yhtenäinen seurakenttä saikin kuulla monia positiivisia ja kehittäviä puheenvuoroja päivän aikana.

Pasi Sajasalon avaussanojen jälkeen Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala esitteli ensi kauden toimintasuunnitelman ja talousarvion. Vaikka mennyt tilikausi näyttää lajien osalta positiiviselta tulee jatkossakin pitää tiukkaa kulukuria. Toimintojen kustannustehokkaalla järjestelyllä on mahdollisuus ohjata parhaat resurssit suoraan urheilijoille.

Lasten Mäkiviikko -projektin kausiraportin, positiivisten uutisten, palautteen ja uuden kauden näkymien jälkeen Hiihtoliiton puheenjohtaja valotti strategiatyötä ja tavoitetiloja siitä, mihin hiihtoperhe on menossa. Jukka-Pekka Vuori myös korosti suomalaisten roolia Kansainvälisen Hiihtoliiton komiteoissa: suomalaisia lumilajeja on puolustettava kansainvälisessä kentässä.

Kotimaisen kilpailukalenterikeskustelun avasi Pirjo Karjalainen. Sarjajakoon ehdotettiin muutoksia, joiden jälkeen kotimaan kisat käytäisiin samoin ikäluokin kuin esimerkiksi FIS:n Youth Cup. Tämä helpottaa vertailua sekä urheilijoiden valitsemista kansainvälisiin kilpailuihin. Muutoin kilpailukalenteri näyttää täydeltä ja työryhmä onkin tehnyt paljon työtä kokonaisuuden kasaan saattamiseksi.

Lahden Hiihtoseura paras

Perinteisesti seuraneuvottelupäivillä palkittiin mäkihypyn ja yhdistetyn parhaat seurat. Seuraluokittelussa eniten pisteitä keräsi Lahden Hiihtoseura, 496,34 pistettä. Toiseksi ylsi Puijon Hiihtoseura 451,76 ja kolmanneksi Kuusamon Erä-Veikot 275,15. Lahden Hiihtoseura pokkasi myös parhaan seuran palkinnot molemmissa lajeissa ja vastaanotti kiertopalkinnot mäkihypystä Jokkerin ja yhdistetystä Joksan karhun.

Seurapalkintojen jälkeen puheenvuoron saivat päävalmentajat. Jani Klinga veti yhteen jo aikaisemmin puhuttua viestiä yhteisen valmennusnäkemyksen löytymisestä. Yhteistyötä ja toisaalta vastuita jaetaan maajoukkue-, valmennuskeskus- ja henkilökohtaisten valmentajien kesken.

Klinga korosti myös kotimaan kilpailujen merkitystä ja kalenterin sovittamista kansainvälisiin kilpailuihin, jotta tarkkailukilpailujen määrä ja ajankohta palvelevat COC- ja maailmancupkisojen valintoja. Ensimmäiseksi konkreettiseksi tavoitteeksi mäkijoukkueelle asetettiin maailmancupin maapaikkojen nostaminen kolmesta neljään.

Yhdistetyn päävalmentaja Petter Kukkonen kertoi maajoukkueen kesän ohjelmasta. Maajoukkue starttaa leirityksen kesäkuun alussa Vuokatista ja suuntaa ensimmäisen leirin jälkeen yhteiselle ”kick-off” -vaellukselle Lieksan Karhunpolulle. Pääsääntöisesti valmennus noudattaa tulevan kauden ja olympiadinkin aikana pääpiirteissään samoja linjauksia, joilla jo nyt on joukkueen kehitys käännetty positiiviseen suuntaan.

Yhteistyötä eri joukkueiden valmentajien ja henkilökohtaisten valmentajien kanssa tulee edelleen tiivistää, jotta maajoukkueleiritykset ja kotiharjoittelu tukevat parhaalla mahdollisella tavalla toisiaan. Nostona Kukkonen korosti ”voittamisen opettamista” - tiettyjen urheilijoiden kohdalla irtiottokykyyn panostamista.

Naisten mäkihyppyjoukkueeseen valittiin viime viikolla Julia Kykkänen ja Susanna Forsström, molemmat Lahdesta. Naisten mäkihypyn kehittäjänä ja valmentajana toimiva Kimmo Kykkänen toi suunnitelmat seuraväelle.

Kykkäsen lisäksi Heli Pomell toimii nuorten tyttöjen valmennusryhmän vetäjänä.

Puheenvuorossaan Kykkänen myös kannusti seuroja tuomaan tyttöjä kotimaisiin sekä mäkihypyn että yhdistetyn kisoihin ja tartuttamaan kilpailuintoa kaikkiin hyppääjiin.

Pukusääntöjä, koulutusta ja tutkimusta

Jyri Pelkonen, Eero Kuusinen ja Lauri Hakola kertoivat FISin kevätkongressissa esille tulevista sääntömuutoksista. Merkittävimmät muutokset koskevat mäkihyppypuvun mittatoleransseja sekä mahdollista pukujen määrän rajoittamista yhdistetyssä. Kuusinen myös esitteli päätöksen joka koskee TD-toimintaa. FIS on nimennyt mäkihyppyyn seitsemän TD:tä, jotka saavat toimia tehtävässä tulevina vuosina. Heidän joukossaan on kolme suomalaista: Mika Jukkara, Pekka Hyvärinen ja Eero Kuusinen.

Lauri Hakola esitteli lumilajit.fi -verkkopohjaista valmennuksen tukityökalua, joka avataan urheilijoiden ja valmentajien käyttöön pian. Työkalu sisältää alustat kaikille lumilajeille. Lisäksi Hakola esitteli valmentajakoulutuksen suunnitelmat sekä kandityönsä, jonka aiheena on kitkaolosuhteiden vaikutus kuivaharjoittelun lajiominaisuuteen mäkihyppyharjoittelussa.