7.6.2016← Takaisin

Ruka palaamassa mäkihypyn maailmancupin ohjelmaan

Ruka saa pitää paikkansa mäkihypyn maailmancupin avausosakilpailuna. Alustavassa maailmancupkalenterissa Rukaa ei ollut, mutta järjestäjät saivat Kansainvälisen hiihtoliiton vakuutettua parannuksista niin olosuhteisiin kuin kilpailuorganisaatioon.

Kuusamon, Rukan ja Suomen Hiihtoliiton edustajat esittelivät kehitysehdotuksensa Kansainvälisen hiihtoliiton mäkikomitealle FIS:n kongressin yhteydessä Meksikossa. Kuusamon kaupunki on sitoutunut noin miljoonan euron parannuksiin, joilla muun muassa rakennetaan Rukan suurmäkeen uusi tuuliverkko ja vauhtimäen latu. Lisäksi kisaorganisaatiota vahvistetaan, jotta se pystyy toimimaan vaikeissakin olosuhteissa.

"Kaupunki on vahvasti sitoutunut kehittämään tapahtumaa ja Rukan olosuhteita. Ruka Nordic -tapahtuma tuo Kuusamolle valtavan kansainvälisen näkyvyyden ja sillä on suuri taloudellinen merkitys myös alueen matkailulle", toteaa Kuusamon kaupunginjohtaja Jouko Manninen.

FIS:n mäkikomitea äänesti Rukan jatkosta FIS-kongressin yhteydessä, äänestyksen tulos oli 11-4. FIS:n hallitus vahvistaa asian lopullisesti lähipäivinä.

Rukalla järjestetään marraskuun viimeisenä viikonloppuna tuttuun tapaan kaikkien pohjoismaisten lajien maailmancupit. Mäkihypyssä hypätään kaksi henkilökohtaista kisaa, maastohiihdossa ohjelmassa on perinteisen sprintti sekä naisten 10 km ja miesten 15 km (p), yhdistetyssä kilpaillaan mäkihypyn tapaan kaksi henkilökohtaista kisaa.

Kansainvälinen hiihtoliitto myönsi Rukalle myös mäkihypyn Continental Cupin osakilpailut 17.-18.12.2016.

"Päätös on vahva osoitus siitä, että Suomi halutaan takaisin mäkihypyn huipulle niin urheilullisesti kuin kilpailunjärjestäjänä. Rukan kisat tarjoavat Suomelle loistavan mahdollisuuden olla esillä ennen Lahden MM-kotikisoja. Neljä kansainvälistä kilpailua avaavat myös suomalaisurheilijoille mahdollisuuden mitata tasoaan laajalla rintamalla", toteaa Suomen Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala.