21.6.2016← Takaisin

Naisten ja nuorten yhdistetylle tuulta purjeisiin Cancunissa

FIS:n yhdistetyn komitea tapasi Cancunissa järjestetyssä kongressissa keskustellen tuoreimmista esityksistä ja lajin kehityksestä. Tärkeimmät aiheet kongressissa olivat naisten yhdistetty ja vuosina 1999-2004 syntyneille nuorille tarkoitettu Youth Cup.

Cancunin kokouksen tärkein uutinen koskee ensi talvena järjestettäviä uusia kiertueita. Tyttöjen Youth Cup -kiertue sekä poikien Youth Cupin kakkoskategorian kiertue, joka on tarkoitettu vuosina 1999-2001 syntyneille lupauksille, debytoivat kilpailukalenterissa. Näiden lisäksi on myös mahdollista, että naiset kilpailevat Youth Cupin viikonloppuina avointa luokkaa ikäluokasta riippumatta.

Kiertueiden kilpailut järjestetään siten, että sekä kesällä ja talvella on ohjelmassa kaksi kisaa. Vuokatti avaa kiertueen elokuun alussa, Saksan Oberstdorf on puolestaan vuorossa syyskuussa. Talven kilpailut järjestetään tammikuussa Tsekin Harrachovissa ja maaliskuussa Trondheimissa Norjassa.

Mainittujen kisojen lisäksi on vielä mahdollista, että helmikuussa järjestetään myös yksi tapahtuma.

Tyttöjen yhdistettyä esitetään myös arvokisoihin
Kansainvälinen hiihtoliitto on laatinut strategian koskien tulevaisuuden päätavoitteita. Strategia esitetään FIS:n syyskokouksessa Sveitsin Zürichissa.

Kansainvälisen hiihtoliiton yhdistetyn kilpailujenjohtaja Lasse Ottesenin mukaan tyttöjen yhdistettyä pyritään viemään arvokisoihin vuodesta 2019 lähtien. Kova tavoite vaatii kansallisten liittojen tukea.

“Pyrimme siihen, että tytöt osallistuvat nuorten MM-kisoihin vuonna 2019, nuorten olympialaisiin vuonna 2020 ja MM-kisoihin vuonna 2021. Nämä ovat tietysti kunnianhimoisia tavoitteita. Toivomme, että kansalliset hiihtoliitot tukevat meitä, jonka myötä tavoitteet olisivat mahdollisia”, Ottesen huomauttaa.

Youth Cupin, naisten yhdistetyn avoimen kiertueen sekä tyttöjen arvokisojen lisäksi Meksikossa käytiin läpi myös maailmancupia. Peräti 25 kisatapahtuman päätteeksi kokonaiskilpailun kuusi parasta palkitaan ylimääräisellä palkintorahalla. Suomen Ilkka Herola sijoittui kaudella 2015-2016 cupissa kymmenenneksi.

10.-14. elokuuta järjestettävän Vuokatin Youth Cupin sivut tämän linkin takana

Kuvassa Suomen yhdistetyn nuoret lupaukset Otepään vuoden 2016 PM-kisoissa. Vuonna 2001 syntynyt Otto Niittykoski (oik.) vei mestaruuden ennen Rasmus Ähtävää.