15.6.2015← Takaisin

Mäkihypyn nuorisovalmennus kehittyy Lidlin tuella

Mäkihypyn Team Lidl 2017 -ryhmässä harjoittelee kokonaisvaltaisesti kehittyäkseen 13 nuorta urheilijaa, jotka ovat iältään 15–19 vuotta. Yhteistyökumppanin tuella nuorille on pystytty luomaan sekä laadukasta leiritystä että mahdollisuuksia kansainvälisiin kilpailuihin jo nuorena.

– Ryhmässä on iästä johtuen aika monella portaalla olevaa kaveria. Jatkossa pyrimme hieman eriyttämään porukkaa, että on nuorten MM-polku ja PM-polku. Pyrimme tarjoamaan keskimäärin yhden leirin kuukaudessa ja tuomaan lisää arvoa kotivalmennukselle. Tällä leirillä esimerkiksi aloitamme henkisen valmennuksen ohjelmat, ryhmän valmentaja Jarkko Saapunki kertoi leirillä Vuokatissa.
Mäkihypyn nuorisovalmennukselle Lidlin tuki on ollut ensiarvoisen tärkeä. Se mahdollistaa toiminnan, jolla tuetaan mahdollisimman monen urheilijan kasvua ja kehitystä kohti aikuisten kilpailuja.
– Emme ole nuorten maajoukkuetoimintaan pystyneet osoittamaan selkeästi rahaa 15 vuoteen. Nyt olemme pystyneet ja pystymme suunnittelemaan nuorille polkua ensin kohti nuorten MM-kisoja. Myös kilpailutoiminnan osalta olemme päässeet askeleen eteenpäin, Saapunki sanoo.
Hän iloitsee myös mahdollisuudesta, että osa joukkueesta pystyy lähtemään maajoukkueen kanssa heinäkuussa Planicaan leirille ja osallistumaan FIS-cupin kilpailuihin saamaan tärkeää kansainvälistä kokemusta.

Ryhmän tuki edistää kehitystä

Kuopiolainen Janne Korhonen, 18, on kiitollinen ryhmän antamasta mahdollisuudesta. Hän kehuu ryhmää monipuoliseksi ja kiittelee ryhmän saamaa panostusta.
– Aloitin mäkihypyn 11-vuotiaana ja siinä koukussa olen edelleen. Tavoitteena on kehittyä urheilijana mahdollisimman pitkälle. Suoritukset ja saavutukset tulevat sitten sitä kautta, Korhonen sanoo.
Myös rovaniemeläiselle Andreas Alamommolle, 16, ryhmä on tärkeä.
– Kun yhdessä tehdään, voi oppia muilta. Tavoitteeni on kehittyä koko ajan ja olla maailmanmestari joku päivä, 7-vuotiaana lehti-ilmoituksen perusteella lajiin innostunut nuorukainen sanoo hymyillen.