22.12.2015← Takaisin

Leirit innostavat harjoitteluun

"Leirillä on kiva harjoitella porukalla, siitä saa lisää intoa harjoitteluun ja tekemiseen". Näin kiteyttää omaa harjoitteluaan Lidl-ryhmässä 13-vuotias Emilia Sorvisto Alahärmästä.

Tänä vuonna Lidl-ryhmässä on mukana seitsemän tyttöä, yksi heistä on Emilia Sorvisto. Emilia aloitti mäkihypyn jo kuusivuotiaana, veljen ja oman urheiluseuransa innoittamana.

"Olin mukana harjoituksissa, missä veljeni hyppäsi mäkeä. Silloin minäkin halusin sitä kokeilla ja siitä se lähti", kertoo Emilia.

Lasten harrastusten ehdoilla eletään
Sorviston perheessä on kolme lasta ja perheen vanhemmat Kristiina ja Seppo ovat tiukasti mukana lasten harrastuksissa. Isä oli mukana myös silloin, kun Emilia aloitti harrastuksensa. Sen jälkeen onkin kiirettä riittänyt.

"Meidän perheessä Emilian lisäksi poikamme pelaa pesäpalloa ja vanhimmalla tytöllämme on koiraharrastus. Emilia harrastaa yhdistetyn lisäksi telinevoimistelua ja yleisurheilua".

"Perheessämme joudutaan tarkkaan miettimään viikoittain, mihin kulloinkin ennätämme lähtemään ja miten kuljetukset lasten harrastuksiin hoituvat", pohtii Seppo.

Sorvistolla nähdään lasten harrastaminen tärkeänä.

"On harraste mitä tahansa, se on positiivista. Me mennään harrastamisen ehdoilla. Tämä on mahdollista, koska pystyn joustamaan työstäni, jos nuoret ovat halukkaita harrastamaan ja kilpailemaan", miettii Seppo Sorvisto.

Lidl-ryhmän leirit auttavat eteenpäin
Emilia pitää leireillä olemisesta ja harjoittelusta. Siitä kertoo jo se, että hän harrastaa yhdistetyn lisäksi myös muita lajeja, siis yleisurheiluja ja telinevoimistelua. Aikaa harjoitteluun kuluu monia tunteja viikossa ja monet harjoitukset hän joutuu tekemään yksin. Siksi leirillä olo rentouttaa ja tuo uutta intoa.

"Täällä saa paljon harjoittelukavereita ja yhdessä tekeminen on mukavaa", miettii Emilia.

Tähän yhtyy myös isä.

"Lidl-ryhmän tuki tärkeää, varsinkin, kun tämä on yksilölaji. Ympärillä on paljon kilpailevia harrastuksia, missä on paljon joukkuetoimintaa. Leiritoiminta on mäkihypyn ja yhdistetyn joukkuelaji, näin saadaan pojat ja tytöt yhteen ja harjoittelu muuttuu mielekkäämmäksi", korostaa Seppo Sorvisto.

Kuva: Emilian vanhemmat Seppo ja Kristiina ovat usein tyttärensä mukana hänen Vuokatin leireillään.

Kuva ja teksti: Terttu Karhumaa