4.11.2013← Takaisin

Koostetta MÄKITUOMARIKERHON VUOSIKOKOUKSESTA JA NEUVOTTELUPÄIVISTÄ Vääksystä 26.-27.10.2013

TUOMARIT AKTIIVISIA… SYYSTÄKIN !

Perinteiseen tapaan päivät aloitettiin kerhon sääntömääräisellä vuosikokouksella lauantaina klo 13:00. Vuosikokous sujui sopuisissa merkeissä, eikä puheenjohtajasta tai hallituspaikoista jouduttu äänestämään. Puheenjohtajana jatkaa allekirjoittanut, siitä kiitokset kokousväelle. Kerhon veturin pesti ei saa kuitenkaan olla ikuinen, sillä määräajoin vaihdetut henkilöt ideoineen pontevoittavat koko toimintaa. Jatkan mielelläni vielä tulevan kauden, mutta ensi syksynä valitaan kerholle uusi puheenjohtaja. Erityiskiitokset tämän vuosikokouksen puheenjohtajana toimineelle Asko Aallolle, joka johti kokouksen haastemiehen rauhallisin ottein.

Kokouksen päätteeksi kerhon huomionosoitus, pöytästandaari myönnettiin Mika Jukkaralle, joka täytti 50 vuotta heinäkuussa 2013.

Kokouksen jälkeen saatiin ajankohtaiskatsaus Suomen Hiihtoliiton suunnalta, kun toiminnanjohtaja Mika Kulmala kertoi näkemyksiään eri lajien tilasta. Pohjoismaisten lajien osalta tarkkaa taloutta ja vöiden kiristelyä on edelleen luvassa, joskin pitkän tunnelin pää on näkyvissä mutta valoa ei vielä.

Tapio Junnonen toimii Lahden mäkistadionhankkeen valvojana. Hän esitteli meille projektin vaiheet ja aikataulut. Lahden mäkikeskus saa parin vuoden sisällä uuden, nykyaikaisen ilmeen. Myös Karpalon pikkumäet uusitaan.

Mika Jukkara alusti mäkihypyn monimutkaiseksi käyneistä kompensaatioista ja faktoreista. Kaikkineen niin tuulen huomioiminen sekä vauhtimäkinopeuden muuttaminen kisan aikana on hieno ja kohtapuoliin riittäväkin askel olosuhteiden muuttumisen huomiointiin.

Sunnuntaina pureuduttiin itse TA- ja AT- töihin. Viime kauden kotimaisista kilpailuista saatiin kielteistä palautetta niin TA- kuin tuomaritöistä. Tekniset asiantuntijat onnistuivat kohtuudella, mutta tuomarityöskentelyssä oli toivomisen varaa.

Kansainvälisissä tehtävissä niin FIS- tuomarit kuin Tekniset Asiantuntijatkin onnistuivat. Niinpä kyseisiä tehtäviä on luvassa tulevallekin kaudelle kohtuullisen paljon.

FIS Obmanimme Pekka Hyvärinen kävi läpi tulevia sääntömuutoksia. Lisäksi tyyliarvosteltiin viime kaudelta tehdyistä kisavideoista parhaita paloja.

Mitään suuria muutoksia ei itse tyyliarvosteluun tai varusteisiin ole tulossa, mutta näistä tarkemmin www.finnjumping.fi- kotisivuilta sekä piakkoin postitettavassa kerhon tiedotteessa. Samaan postiin laitetaan myös kerhon 2014 jäsenmaksulomake. Jäsenmaksun suuruus on 25,00 €. Mikäli et ole vielä Mäkituomarikerhon jäsen, liittyminen tapahtuu parhaiten ottamalla yhteyttä Hiihtoliittoon mäkihypyn ja yhdistetyn yksikköön Saija Heinoseen tai kerhon sihteeriin Petra Nordmaniin.

Mäkituomarikerhon hallituksen jäsenten ja sihteerin yhteystiedot, tulevan kauden TA- ja AT- tehtävät sekä muut ajankohtaiset asiat löytyvät www.finnjumping.fi -kotisivuilta.

Tänä syksynä tuomarikursseille, niin kuin myös näille neuvottelupäiville osallistui hyvä määrä kurssilaisia - se on hieno juttu. Aktiiviset osallistujat tulevat saamaan tulevalla kaudella vastuulleen arvokkaita kisatehtäviä.

Hienoa olympiatalvea odotellen,
    Teppo Nieminen Mäkituomarikerhon PJ