7.9.2018← Takaisin

Kiinalaisen mäkihypyn kotipesä Kuopioon Mika Kojonkosken opein

Mika Kojonkoski on solminut neljän vuoden sopimuksen Team Chinan kanssa tavoitteena rakentaa Kiinalle oma mäkihyppymaajoukkue vuoden 2022 Pekingin talviolympialaisiin mennessä. Sopimukseen kuuluu 30 urheilijan ja 6 valmentajan kotipesän rakentaminen Kuopioon seuraavaksi neljäksi vuodeksi.

Kiinalla ei juurikaan ole talviurheilukulttuuria, ja nyt omat talviolympialaiset ovat laittaneet asioiden kehittämiseen vauhtia. Lahjakkuuksia talviurheiluun etsitään laajasta joukosta kesäurheilijoita, joille rakennetaan mahdollisimman hyviä projekteja.

– Asiat ovat tapahtuneet nopeasti ja yllättäen. Puhuin keväällä China Europe Health & Sports Councilin järjestämässä tilaisuudessa Vierumäellä, josta kiinalaiset innostuivat. Hetken päästä kävi kutsu Kiinaan, jossa esitin suunnitelman, jonka ydin oli Kiinan mäkihypyn keskittäminen Suomeen ja Kuopioon.  Siitä asia ovat edenneet hämmästyttävän nopeasti. Iso kiitos siitä kuuluu myös Councilille. Suunnitelman mukaan urheilijat ovat tulossa Kuopioon lokakuun alussa. Nyt on kiire valmentaja- ja huoltotiimin rakentamiseen, Kojonkoski avaa.

Tavoitteena oman joukkueen rakentaminen

Kiinalla ei vielä ole mäkihyppyjoukkuetta, vaikka yksittäisiä mäkihyppääjiä on jo nähty naisten kisoissa. Uudessa toimessaan Kojonkosken tehtävänä on rakentaa Kiinalle miesten ja naisten mäkihyppyjoukkueet, jotka olisivat riittävän lähellä maailman kärkimaita vuoden 2022 Pekingin talviolympialaisiin mennessä.

– Tällaista ei ole tietääkseni kukaan aikaisemmin tehnyt. Tosi mielenkiintoista, erittäin haastavaa, mutta ei mahdotonta. Laajan urheilijakartoituksen perusteella nuoret ovat lahjakkaita, mutta lumelle, mäkeen ja menestykseen on pitkä matka, Kojonkoski toteaa.

Hieno asia suomalaiselle mäkihypylle

Suomen Hiihtoliitto on ollut tietoinen suunnitelmasta ja pitää asian toteutumista hyvänä asiana suomalaisen mäkihypyn uudelleen rakentamisessa.

– Hieno asia, että sopimus on syntynyt. Uskon vahvasti, että tämä vauhdittaa myös suomalaisen mäkihypyn kehittämistä, Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala toteaa.

– Tarkoituksena on tehdä tämä vahvassa yhteistyössä suomalaisen mäkihypyn kanssa, jossa varmasti löydämme synergiaetua, Kojonkoski sanoo.

Kuopiossa innostusta

Kuopion kaupungin markkinointijohtaja Kirsi Soininen on yhdessä Kuopion kaupunginjohdon kanssa tietoinen asian valmisteluista ja pitää kiinalaisten kotipesän syntymistä Kuopioon hienona asiana.

-Tämä on luonnollisesti hieno piristysruiske Puijon alueen kehittämiselle ja iso mahdollisuus koko Kuopion ja Lakeland-alueen tunnettuuden lisäämiselle Kiinassa. Olen erityisen iloinen siitä, että Kuopio ja Suomi nousee esille nimenomaan poikkeuksellisen valmennusosaamisen kautta.

– Itse näen, että tämä on lupaava ovenavaus Suomen ja Kiinan väliselle yhteistyölle talviurheilussa, ja hieno lähtökohta alkavalle Suomi-Kiina-talviurheiluvuodelle 2019, Kojonkoski sanoo.

Lähde: Mika Kojonkosken tiedote