3.2.2018← Takaisin

Antti Aalto ponnisti maailmancupin pisteille Willingenissä

Antti Aalto nappasi neljä maailmancupin pistettä Willingenin suurmäen kilpailussa. Hän oli kilpailussa sijalla 27.

Saksan Willingenissä hypätään tänä viikonloppuna viimeiset maailmacupin osakilpailut ennen Pyeongchangin olympiakilpailuja. Suomalaisista Saksaan matkasi Antti Aalto ja Eetu Nousiainen. Aalto selvitti tiensä perjantaisesta karsinnasta lauantain kilpailuun. Nousiaisen taival puolestaan päättyi karsintaan.

Ensimmäisellä kilpailukierroksella Antti Aalto liiteli maailman suurimmassa suurmäessä 129.5 metriin. Mäen HS-piste on 145 metrissä. Hänen hyppynsä keräsi 98.2 pistettä. Aalto oli tyytyväinen ensimmäisen kierroksen hyppyynsä, mutta toisesta hypystä jäi vielä vähän hampaankoloon.

”Tänään oli ihan hyvä kisa. Ensimmäinen hyppy oli kyllä hyvä. Toinen ei sitten ihan niin vahva, mutta kokonaisuudessaan hyvä kisa ja nyt tiedän, mitä pitää vielä parantaa huomiselle. Tästä on ihan hyvä jatkaa,” tyytyväinen Antti Aalto tuumaa.

Toisella kierroksella Aalto joutui hyppäämään huonoon tuulirakoon. Hypylle mittaa kertyi 120.5 metriä. Yhteispisteet 184.5 toi hänelle lopputuloksissa sijan 27. Tähän astisella kaudella yhdeksän maailmancupin pistettä kerännyt Aalto kasvatti pistepottiaan tänään neljällä pisteellä. Päävalmentaja Andreas Mitter uskoo, että Aalto on jälleen oikealla tiellä, joten hyviä omantason hyppyjä on lupa odottaa.

”Ensimmäinen päivä täällä Willingenissä. Totta kai on hyvä olla toisella kierroksella ja saada muutamia pisteitä, mutta Antilla oli myös mahdollisuus olla parhaan kahdenkymmenen joukossa. Hänen tekeminen on menossa tällä hetkellä parempaan suuntaan. Hän on tulossa takaisin tasolle, missä hänen on mahdollista kilpailla. Tänään oli vähän haastavaa tuulien kanssa, mutta ensimmäinen hyppy oli oikeasti aika hyvä. Toinen hyppy oli jälleen vähän turhaa kiirehtimistä ja myöhästymistä, eikä sen takia tasapainoista hyppyä tullut. Näyttää kuitenkin siltä, että hyppy tulee valmiimmaksi ja valmiimmaksi. Katsotaan huomenna, miten käy,” summaa päävalmentaja Andreas Mitter.

Huomenna kello 11.20 starttaa Willingenin sunnuntain kilpailu.

Tulokset kokonaisuudessa:

Antti Aallon kommentit: