13.4.2016← Takaisin

Andreas Mitterin valmennusfilosofiassa korostuu yhteen hiileen puhaltaminen

Yhdessä tekemistä korostava päävalmentaja Andreas Mitter yrittää palauttaa Suomen mäkihyppääjät takaisin maailman kärkeen. Kakkosvalmentajaksi nousee käytännön valmentamisen prosessin hallitseva Lauri Hakola.

“Olen todella iloinen, että olen täällä nyt. Opin tuntemaan ihmisiä. Katseet joukkueen, valmentajien ja urheilijoiden kanssa ovat tulevaisuudessa”, uusi päävalmentaja Andreas Mitter hehkuttaa.

Mitterin ajatusmaailmassa yhteen hiileen puhaltaminen on suuri teema. Yhteistyö esimerkiksi yhdistetyn päävalmentajan Petter Kukkosen kanssa tulee näyttelemään suurta roolia.

“Ensimmäinen askel on saada kaikki tekemään yhdessä. Toinen askel on se, että toimimme jo yhdessä työstetyn suunnitelman mukaan. Mielestäni on myös todella tärkeää, että työskentelemme yhdistetyn joukkueen kanssa."

Suurin muutos liittyy aiemmin mainittuun yhteistyöhön ja yhteenhitsautumiseen. Kansainvälisissä kisoissa hyppäävät suomalaiset muuttavat Lahteen toisen tukikohdan sijaitessa Keski-Euroopassa, Ramsaussa. Itävallan base campin ansiosta matkustelua on luvassa vähemmän ja harjoituksia enemmän.

“Haluan saada kaikki kärkihyppääjät harjoittelemaan Lahteen. Kesällä voimme harjoitella pidemmän jakson toisessa tukikohdassa, Ramsaussa."

Tavoitteista ei tingitä
Yhteistyötä tiukasti painottava Mitter haluaa valaa joukkueestaan tiiviin laajalla rintamalla. Hän näkee tärkeäksi myös mäkihypyn suosion palauttamisen Suomessa.

“Lyhyen ajan päätavoitteina haluan tehdä tästä hienon joukkueen valmentajien ja urheilijoiden kesken. Ihmiset pitää saada takaisin stadionille, haluamme yleisön tuen."

Andreas Mitterillä ja hänen aisaparillaan, kakkosvalmentaja Lauri Hakolalla on myös kilpailullisella puolella selkeät tavoitteet. Sinivalkoiset mäkikotkat halutaan yksiselitteisesti palauttaa podiumille ennemmin tai myöhemmin.

“Haluamme palata kärkeen, voittajiksi. Se vaatii aikaa ja työ tulee olemaan kovaa. Tiedän, että voimme tehdä paluun huipulle. Teemme kaikkemme palataksemme sinne."

2+1-vuotisella pestillä valmentavan kaksikon roolitus on vasta muotoutumassa. Yhteistyö on tasavertaista ainakin tässä vaiheessa, vaikka esimerkiksi Hakolalla onkin antaa omat, selkeät osaamisalueensa hyppääjille.

“Minun vahvuudet liittyvät enemmän käytännön valmennuksen prosessiin. Puhutaan ominaisuuksien kehittämisestä, tekniikasta ja opettamisesta”, Hakola kertoo.

“Kolme viikkoa ollaan tehty yhteistyötä. Tässä vaiheessa joka tasolla tehdään tasavertaisesti yhteistyötä, uskon että jatkossakin näin tulee olemaan. Katsotaan, miten se muotoutuu, kun päästään hyppyrimäkeen ja saleille. Hyvin tiivistä yhteistyötä joka rintamalla, toki päävalmentajalla on viimeinen sana sanottavana."

Hakola pitää uudesta, kovasta pestistä huolimatta pään kylmänä. Hänellä on kova usko siihen, että sinivalkoiset mäkikotkat ovat ensi kevättalven kotikisoissa jo eri tasolla kuin mitä nyt on nähty.

“Mäkihypyssä asioita voi tapahtua nopeastikin. Pitää koko ajan keskittyä siihen, miten päivittäisharjoittelun laatua voidaan parantaa yksilöiden kohdalla. Tulos tulee enemmin tai myöhemmin. Uskon ja olen toiveikas, että jo Lahteen saadaan kehitystä aikaiseksi”, kakkosvalmentaja huomauttaa.

“Meidän perustehtävä on auttaa urheilijoita kehittymään ja hyppäämään pidemmälle. Ei se ole kauhistuttavaa”, Hakola päättää pilke silmäkulmassa kysyttäessä, onko uusi pesti pelottava.

KUVASSA Lauri Hakola ja Andreas Mitter. KUVA: Leevi Vähälä.

www.hiihtoliitto.fi

www.facebook.com/skijumpingteamfinland
Twitter @Finnjumper
Instagram @sjteamfinland
#sjteamfinland
Soundcloud
LUMISPORT TV

EDIT klo 19.54. Mitterin kolmatta sitaattia muokattu.