28.5.2014← Takaisin

1000 päivää kisoihin - Lahti2017 on uuden sukupolven urheilutapahtuma

Lahden 2017 pohjoismaisten lajien MM-kilpailuihin on aikaa 1000 päivää. Tapahtumalle rakennetaan parasta aikaa uutta ilmettä ja ammattimaista organisaatiota. Samaan aikaan kasataan elementtejä palvelukokonaisuudelle, joka houkuttaa kisapaikalle tavoitellun lähes puolen miljoonan yleisön. Tapahtuman uusi ilme julkaistaan syksyllä.

Lahden MM-kisat ravistelevat perinteistä urheilutapahtumakonseptia. Järjestelytoimikunta ja pääsihteeri ovat asettaneet tapahtumalle tarkat ja kovat liiketaloudelliset tavoitteet. Projektin budjetti on 15-20 miljoonaa euroa.

”Tämä on pääsylipputulovetoinen projekti. Tiedostamme, että tällä hetkellä brändimme ei ole siinä kunnossa, että voisimme tuohon tuloon luottaa ja sen vuoksi se on ensimmäisenä tarkastelussa”, kertoo MM-kisojen pääsihteeri Janne Leskinen.

Tavoitteena on tuoda uusi ”diginatiivi”-sukupolvi takaisin lumelle, osallistumaan aktiivisesti oheistapahtumiin sekä tapahtumapaikalle MM-kisakatsomoon. Perinteisen tarinan rinnalle tulee rakentaa nuorisoa liikuttava tarina ja löytää sen kerronnalle oikeat kanavat.

”Haluamme saada mukaan uuden sukupolven. Luomme tarinan, joka puhuttelee nykyisiä asiakkaita, mutta myös uusia, joiden saaminen paikan päälle on aina vaikeampaa. Tarina luo mielikuvia ja kasvattaa lumilajien ilmiötä”, Leskinen jatkaa.

Hiihto harrastuksena on kasvattanut suosiota nuorten keskuudessa, mutta huippu-urheilun seuraamisen kanssa harrastuneisuus ei vielä korreloi.

”Se tiedetään, että hiihtobuumi kasvaa. Välinevalmistajat viestivät kasvusta erityisesti nuorten aikuisten ryhmässä. Mutta riittääkö se innostamaan nuoria kisakatsomoihin, sitä emme tiedä”, pohtii Leskinen.

Kilpailut kestävät kaksi viikkoa ja ajankohta on 21.2.-5.3.2017. Lahden alueen hyöty matkailutulona on arviolta 50 miljoonaa euroa ja yhteistyö Lahti Regionin - Lahden seudun markkinointiyhtion kanssa on vahvaa jo nyt.

Vaikka toimijoita kilpailutapahtumassa on useita, niitä yhdistää tehtävä tuottaa uudenlainen asiakaskokemus, jossa yhdistyvät tunteet, loistava palvelu ja helppous. Tapahtumamatkailun näkökulmasta edellä mainitut asiat ovat avainasemassa.

”MM-kisat tavoittaa uusia kohderyhmiä kv-markkinoilta ja tarjoaa mahdollisuuden Suomen ja Lahden seudun kansainväliselle näkyvyydelle, joka oikein hyödynnettynä tukee Suomen ja seudun vetovoimaa ja matkailun kasvua. Muun muassa kansainvälinen TV-näkyvyys merkitsee useita satoja miljoonia tv-katsojia ympäri maailman”, Lahti Regionin toimitusjohtaja Raija Forsman sanoo.

www.lahti2017.fi

***
    Pohjoismaisten lajien MM-kilpailut järjestetään seitsemättä kertaan Lahdessa vuonna 2017. Kilpailut tulevat olemaan yksi Suomen 100-vuotisjuhlien merkittävimmistä tapahtumista. Kilpailujen tavoitteena on useiden satojen miljoonien TV-yleisö. Paikan päälle katsojia odotetaan tapahtumien aikana lähes puoli miljoonaa. Lahti2017 MM-kilpailujen järjestelyistä vastaavat Suomen Hiihtoliitto, Lahden Hiihtoseura ja Lahden kaupunki