15.9.2014← Takaisin

Joona Viholainen Vantaan Hiihtoseuran nuorisovalmentajaksi

Vantaan Hiihtoseura (VHS) vahvistaa nuorten valmennustoimintaansa rekrytoimalla seuran historian ensimmäisen palkatun valmentajan, Joona Viholaisen (23 v.). Uudelle valmentajalle on selkeä tilaus, sillä seuran juniori- ja nuorisotoiminta on vilkastunut viime vuosien aikana ilahduttavasti.

Valmentajarekrytoinnin myötä VHS haluaa tarjota enemmän laadukkaita harjoituksia. ”Seura on tarjonnut viime vuosina hiihtäjilleen runsaasti harjoituksia, mutta nyt haluamme tehdä nuorten valmennustyötä yhä systemaattisemmin ja ammattimaisemmin”, toteaa seuran alle 13-vuotiaiden valmentaja Tarja Lokinperä.

Kilpahiihtotaustan omaava Joona Viholainen opiskelee lasten ja nuorten valmennuksen perustutkintoa Vierumäellä, joten Vantaan Hiihtoseuran valmennustehtävä linkittyy sopivasti myös hänen opintoihinsa.  Nuorisovalmentajan keskeisiin tehtäviin kuuluu harjoitusten pitäminen Vantaan Hiihtoseuran juniorivalmennusryhmille, valmennus leireillä sekä valmennuksen suunnittelu. Käytännön valmennuskokemusta Viholainen omaa Keski-Suomesta, missä hän on toiminut aiemmin nuorten suunnistajien ja hiihtosuunnistajien valmentajana. Jyväskylästä kotoisin oleva Viholainen aloittaa käytännön valmennustyöt pitämällä ensimmäiset harjoitukset seuran nuorimmille hiihtäjille 24.9.

Vantaan Hiihtoseuran käytännön toimintaan Viholainen pääsi tutustumaan 13.9. Vierumäen urheiluopistolla seuran jäsenille järjestetyssä yhteisessä treenipäivässä. Treenipäivään osallistui peräti yli 70 seuralaista yhteisen harjoittelun merkeissä. Treenipäivän sisältöön kuului sauvarinnettä, cross fit-, nopeus- ja ketteryysharjoittelua, rullasuksien testausta, flow park-seikkailua sekä hiihtoon liittyviä luentoja.  Luennoitsijana ja sauvarinneharjoituksen vetäjänä toimi muun muassa Saksan ja Suomen hiihdon naisten maajoukkuevalmentajana toiminut Ismo Hämäläinen. Treenipäivään osallistui seuralaisia alle 10-vuotiaista kokeneisiin maratonhiihtäjiin sekä aikuisten SM-mitalisteihin saakka.

”Sauvarinne oli hauska harjoitus, koska siinä tuli hiki ja reittikin oli sen verran vaikea, ettei helposti muistanut, mistä piti mennä”, sanoo 11-vuotias Eemeli Eronen aamupäivän harjoituksesta. ”Flow Parksissa oli mukava roikkua, kiipeillä puissa ja liukua alas”, lisää Eemelin 10-vuotias pikkusisar Elina aurinkoisessa kelissä vietetyn treenipäivän viimeisestä ohjelmasta.

Vierumäen treenipäivän mukainen hauska harjoittelu jatkuu Vantaan Hiihtoseuran harjoituksissa jatkossakin. Vantaan Hiihtoseura toivottaa kaikki hiihdosta kiinnostuneet mukaan seuran toimintaan.

Teksti: Tero Uusitalo

Kuvat:
Vierumäen Urheiluopiston valmentajakouluttaja Pia Pekonen opastaa Vantaan hiihtoseuralaisia sauvarinneharjoittelussa. (Kuva: Terhi Ahde-Uusitalo)
VHS:n treenipäivä huipentui Flow Park –seikkailupuistoon. (Kuva: Tarja Lokinperä)