11.4.2016← Takaisin

Susitiimi on tuonut Kuusamon Erä-Veikkojen hiihtäjille lisää yhteistoimintaa

Kuusamon Erä-Veikoilla on hiihtolajeissa pitkät ja kunniakkaat perinteet niin urheilijoiden kuin tapahtumajärjestämisen osalta. Maastohiihtoon seura hakee urheilijoilleen kehitystä kuudesta nais- ja kuudesta mieshiihtäjästä kootusta Susitiimistä.

Susitiimi perustettiin keväällä 2015 hiihtäjien toiveesta. Tarkoitus oli yhdessä saada panostusta harjoitusolosuhteisiin ja leiritykseen.
”Yhdessä harjoittelu on mukavampaa. Lisäksi toisilta saa vinkkejä ja ainahan leiriolosuhteissa tulee enemmän treenattua. Viime keväänä otimme kuusi naista ja kuusi miestä, jotka olivat edellisenä kaudella parhaiten menestyneet”, tiimin manageri Jukka Tahkola kertoo.
Suomen Cupit SM-kisoineen ovat tärkeitä myös Susitiimille. Ensimmäinen kausi on nyt takana. Tuloksellisesti hiihtovauhtia on saatu paremmaksi, mikä on positiivinen asia tulevaa varten.
”Ensi kesäksi ja syksyksi olemme leiriolosuhteet jo suunnitelleet. Porukalla treenataan. Heillä on hyvä tunnelma ja fiilis. Nuoremmat ovat hyvässä opissa. Urheilijat ovat kokeneet, että systeemi on ollut hyvä. He haluavat, että sitä jatketaan, ja näin on suunnitelmia tehty.”
Tahkola kokee 12 hiihtäjän määrän olevan tiimille optimi muun muassa leirimajoituksen suhteen.
”Saadaan koko porukka mahtumaan saman katon alle.”
Tiimin urheilijoista Kimmo Kymäläinen ja Krista Vohlakari ovat olleet tyytyväisiä yhdessä harjoitteluun.
”Leireillä näemme ja olemme porukalla. Meillä on hyvät huoltajat. Tiimi tuo paljon lisää treeni-intoa, paljon helpompi on muiden kanssa treenata. Aiemmin seuran leirejä ei ole ollut kovin monta, nyt on kesäkuusta marraskuuhun kerran kuukaudessa ollut. Motivaatiota tämä on tuonut lisää”, Vohlakari sanoo.
Leirejä on ollut Rukalla, Kolilla ja Saariselällä. Samoja paikkoja on suunnitteilla tulevallekin kaudelle. Kymäläinen kiittää porukkaa.
”Yksittäisiä tulosparannuksiakin on jo ollut havaittavissa. Rukalle olemme myös perustamassa kesäkisaa rullahiihto- ja juoksukilpailua. Yhteistyökumppaneita olemme tiimiin hakeneet, ja koitamme sitä kautta saada rahoitusta parannettua”, Kymäläinen sanoo.
”Tähän lähtiessä oli tavoitteena palata sille tasolle, missä Kuusamon Erä-Veikot on ollut. Perinteikäs viestiseura”, Kymäläinen sanoo.

Kuvassa Susitiimin nuoriin lupauksiin kuuluva Juha Nurmi, joka hiihti sunnuntaina Rukalla uransa ensimmäisen 50 kilometrillä.

Juttu on osa Suomen Cupin seurajuttusarjaa, jossa esitellään seuroja ympäri Suomea. Kauden 2015-16 osalta sarja päättyy tähän.