6.2.2014← Takaisin

Suomen hiihtojoukkue valmiina olympiakoitoksiin

• Sisko ja sen veli (Kerttu Niskanen ja Iivo Niskanen, kuva: Heidi Lehikoinen)

Päävalmentaja Magnar Dalen ei keksi mitään, mitä harjoituskaudella olisi maajoukkueen ohjelman voitu tehdä toisin. Kahdeksansissa olympialaisissaan oleva Dalen ylistää sitä, että huoltoalue ja kisaladut ovat kävelymatkan päässä kisakylästä.

”Harjoittelumme korkealle sopeutumiseen on kesäkuun Ramsaun-leiristä lähtien onnistunut hyvin, eikä ole mitään tekisin tällä hetkellä toisin. Tulokset näyttävät, miten käy. Nyt valmistautuminen on päättynyt, talven tärkeimmät kilpailut ovat käsillä. Meillä on ollut pieniä terveyshuolia, mutta olemme täysin valmiina kisoihin. Tulosten suhteen olen optimistinen, tunne on vahvempi kuin Vancouverissa”, Dalen sanoo.

Päävalmentaja luottaa Krista Lähteenmäkeen, Anne Kyllöseen, Kerttu Niskaseen ja Aino-Kaisa Saariseen lauantaina yhdistelmäkilpailussa, jossa hän uskoo suomalaisten olevan valmiita taistelemaan.

”Uskon ratojen sopivan meille hyvin. Uskon, että Justyna Kowalczyk lähtee kisaan kaikki pelissä ja yrittää tehdä irtioton. Meillä on hyvät mahdollisuudet seurata perinteisellä. Uskon, että vapaan 1,5 kilometriä ovat ratkaisevat. Monet norjalaiset ja (Charlotte) Kalla ovat erittäin valmistautuneita hyökkäämään juuri suksienvaihdon jälkeen. Se ja siihen valmistautuminen tulee olemaan haaste. Uskon ensimmäisen ja kymmenen eron olevan melko iso”, Dalen pohtii.

Miesten kisassa sunnuntaina mukana ovat Matti Heikkinen, Sami Jauhojärvi, Lari Lehtonen ja olympialaisten ensikertalainen Iivo Niskanen.

”Miesten kisassa on 30–50 hiihtäjää, jotka voivat olla kymmenen joukossa. Odotan, että 2 kilometriä ennen maalia on vielä iso ryhmä hiihtäjiä”, Dalen sanoi.

Joukkueen lääkäri Jari Havelalla oli myös hyviä uutisia.

”Kaikki urheilijat ovat hiihtokunnossa. Lievää flunssanpoikasta oli viime viikolla ja nyt tällä viikolla Matilla (Heikkinen) on ollut vähän oireita. Se on ollut lyhytaikaista, ja yhden päivän levolla on näyttänyt korjautuvan. Toivotaan, että tilanne pysyy tällaisena”, Havela sanoi.

Huoltopäällikkö Stefan Storvall on joukkoineen tehnyt paljon töitä suksihuollon onnistumiseksi. Myös siltä osin tilanne on mallillaan.

”Viimeistely on meneillään. Viimeiset päivät olemme testanneet kuvioita aika paljon. Meillä on oma hiontakone, jolla pyrimme saamaan sukset sellaiseen kuntoon, ettei ole (menestyminen) siitä kiinni. Tietysti testaamme vielä voiteita ja suksia. Testejä on ollut aika paljon ja on vielä. Rata on sellainen, että vaatii hyvää pitoa. Osa radasta on auringossa, osa varjossa. Ratkaisupaikat ovat kuitenkin auringossa, ja sen mukaan pitää mennä”, Storvall sanoi.