4.4.2018← Takaisin

Suomen Cupit huipentuvat SM-laduilla Taivalkoskella

Kauden viimeiset SM-hiihdot keräävät kotimaisen hiihtokansan Taivalkoskelle, jossa kilpaillaan perjantaista sunnuntaihin. SM-mitalit ovat jaossa sprinteissä, viesteissä ja 30 sekä 50 kilometrin väliaikalähdöissä. Taivalkosken erinomaisissa olosuhteissa ratkeavat myös Suomen Cupin kokonaiskilpailut, joissa erityisen jännittävä on naisten viesticup.

Viesticupissa Siilinjärven Hiihtoseura johtaa, mutta Kainuun Hiihtoseura on vain kahdeksan pisteen päässä. Kolmantena oleva Oulun Hiihtoseurakin on vain 26 pisteen päässä kärkipaikasta, kärkiviisikko kokonaisuudessaan 52 pisteen sisällä ja ensimmäiset seitsemän 84 pisteen sisällä, kun voitosta saa 200 pistettä.

– Kokonaistilanne on tosi tasainen ja meidän kannaltamme tosi historiallinen, emme ole ikinä startanneet keltaiset liivit päällä Suomen Cupissa. On ollut yllätys meille ja muille, että Siilinjärven Hiihtoseura on cupin kärkinimenä tällä hetkellä. Totta kai se meitä lämmittää. Realistisesti tiedämme, että tuskin pysymme siinä paikalla, mutta toivottavasti tulisi mahdollisimman vähän tiputtuja sijoja, sanoo Johanna Ukkola.

Siilinjärven Hiihtoseuran valttina on ollut tasaisuus, jonka on kuorruttanut Vöyrin Suomen Cupissa tullut viestivoitto. Sosiaalityötä yliopistossa opiskeleva ja erityislasten liikuntakerhoja Kuopion kaupungilla ohjaava Ukkola hiihtää seurassa 12:tta talvea. Myös Päivi Roivainen ja Eevakaisa Loukusa ovat olleet seurassa pitkään, joten samalla kokoonpanolla on hiihdetty pitkään.

– Meillä on hyvin tasavahva ja tasainen tiimi. Meiltä maajoukkuehiihtäjä kuuluu, mutta kolme tasaista kansallisen ryhmän menijää on. Sillä kokoonpanolla taistelemme kuitenkin aina kohtuuhyvistä sijoista, Ukkola sanoo.

Tiimin tavoitteet ovat maltilliset:

– Kymmenes sija taitaa olla tähän mennessä meidän paras SM-viestissä, ja sitä lähdetään parantamaan. Harvoin olemme SM-viestissä saaneet kaikki sellaista onnistumista siihen, sille olemme vähän naureskelleetkin. Kun saamme siinä hyvän sijan, voimme taistella kokonaiscupissakin hyvästä sijoituksesta. Kuuden joukkoon jos pääsisimme kokonaiscupissa, hän sanoo.

Itse Ukkola odottaa erityisesti sprinttiä.

Lehtonen hakee Imatran Urheilijoiden kanssa kauden parasta viestiä

Miesten puolella Lari Lehtonen pääsee Imatran Urheilijoiden joukkueessa taistelemaan hyvistä viestisijoituksista ja päättää henkilökohtaisen kautensa 50 kilometrillä sunnuntaina.

– Yllättävän hyvässä kevätkunnossa olen. Viestissä lähdetään kauden parasta hakemaan, epäonnea on ollut.  Toivotaan, että olisi vähän parempaa onnea matkassa, ja kaikki olisivat semmoisessa tavallisessa normaalissa kunnossa. Parhaimmillaan pystymme hiihtämään viiden sakkiin, mutta se vaatii kaikilta onnistumista. 50 km on keväällä vähän sellainen vähän yllätyksellinen, Iivo on siinä varmaan totutun kova, mutta Iivon takana voi tapahtua kaikenlaista, Lehtonen sanoo.

Lehtonen pääsi alkutalven murtuneen varpaan ja pariin kertaan iskeneiden sairastelujen jälkeen viime hetkillä olympiakuntoon ja onnistuikin viestissä hyvin. Sen jälkeen hän on maailmancupissa ollut pistetasoa, mutta mieli on korkeammalle hyvän edelliskauden jälkeen.

– Tavoitteet oli korkeammalla, en ole päässyt sellaiseen kuntoon mitä haluaisin olla. Varmasti jotain virheitä tehtiin harjoituskaudella, eikä vaikea alkutalvi helpottanut kokonaisuutta. Pitää keväällä miettiä, mitä muuttaa ensi kaudelle. Todennäköisesti vähän palataan vanhaan, Lehtonen miettii.

Taivalkoskella kilpaillaan huippuolosuhteissa

Taivalkoski ja Metsä-Veikot 85 isännöivät kehuja saaneet SM-hiihdot kaksi vuotta sitten, ja kaikki on jälleen kunnossa uuteen SM-tapahtumaan.

– Olen erittäin tyytyväinen järjestelyjen etenemiseen. Olemme saaneet kasaan n. 140 hengen ahkeran talkooporukan ja olen vakuuttunut että kisat saadaan vietyä läpi kunnialla. Ladut ovat loistavassa kunnossa ja lunta on maastossa metrin verran. Eli vaikka sään on ennustettu lämpenevän, niin lumesta ei tule puutetta. Luvassa on hieno talviurheiluviikonloppu, kilpailunjohtaja Matti Tyni sanoo.

Kisaohjelma kokonaisuudessaan

Lähtölistat

Seuraa kisoja somessa: FB @hiihdonsuomencup, Instagram @hiihdonsuomencup ja Twitter @schiihto

Cup-tilanteet