11.6.2014← Takaisin

Similälle kahden vuoden toimintakielto dopingrikkomuksesta

Hiihtäjä Tero Similä on määrätty kahden vuoden toimintakieltoon. Hänen maaliskuussa antamastaan dopingtestinäytteestä löytyi erytropoietiinia eli epo-hormonia, joka on urheilussa kielletty aine.

Suomen Hiihtoliiton johtokunta on määrännyt hiihtäjä Tero Similän urheilun toimintakieltoon kahdeksi vuodeksi Antidopingtoimikunnan valvontalautakunnan suositusten mukaisesti. ”Urheilun toimintakielto kattaa kilpailemisen lisäksi myös urheilun huolto- ja valmennustehtävät”, kertoo Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala.

Similän toimintakielto päättyy 27. huhtikuuta 2016.  Toimintakielto on alkanut siitä hetkestä, kun urheilijalle on saatettu tieto rikkomuksesta. Similä antoi positiivisen dopingtestinäytteen 9. maaliskuuta Posiolla. Tuon jälkeen hän sijoittui Vaajakosken SM-kisoissa 21. maaliskuuta 10 kilometrin vapaan kisassa kolmanneksi. ”Urheilija menettää saavutetut tulokset ja mitalit testipäivästä alkaen, joten Similä menettää tässä tapauksessa muun muassa Suomen mestaruus –pronssinsa ja Suomen Cupin kokonaiskilpailun kolmannen sijan”, Kulmala kertoo.

Similä ei ole kuulunut Suomen Maastohiihto ry:n valmennusryhmiin kaudella 2013–2014. Hän on kuitenkin kilpaillut maajoukkueen edustajana muutamissa maailmancupin osakilpailuissa.

Suomen Maastohiihdon urheilijasopimukseen liittyvästä mahdollisesta taloudellisesta sanktiosta päätetään myöhemmin.