27.5.2013← Takaisin

Seminaari kokosi valmentajat saman katon alle

Jyväskylän valmentajaseminaari kokosi samaan tilaan eri sukupolvien huippuvalmentajat ja sellaiseksi tähtäävät. Seminaariohjelman lisäksi hiihtoon intohimoisesti suhtautuvien kesken syntyi spontaania ajatuksenvaihtoa ja keskustelua.

Valmentajakerhon puheenjohtaja Pia Pekonen oli seminaariviikonlopun jälkeen lentoon lähdössä. Onnistunut viikonloppu kokosi Jyväskylään eri aikakausien valmentajia.

- Aina nämä seminaarit ovat olleet antoisia, mutta nyt oli kyllä aivan huippua. Oli mahtava, että jaettiin kokemuksia kokeneiden ja nuorempien valmentajien kesken, Pekonen kiittelee.

Vaikka hiihtopiirit ovat Suomessa pienet, ei koskaan aiemmin ole samassa valmentajaseminaarissa ollut paikalla kuutta nykyistä tai entistä maajoukkueen valmentajaa.

- Kokemuksen kautta syntyy tietoa. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita.

Vahvasti kokemusperäisen tiedon lisäksi KIHUsta tuli tietoa, mitä uusia juttuja hiihdon kannalta on kehitetty. Heikki Rusko toi paneelikeskustelussa esille tutkimusfaktaa.

Valmentajaseminaarissa ei puhuttu pelkästään huippu-urheilusta, vaikka paikalla olikin useita maajoukkuetason valmentajia. Nuorten urheilijoiden valmennusta sekä sen haasteita käsiteltiin myös kattavasti. Lauantain esiintyjistä nuorisourheilua käsittelivät niin Jarmo Riski, jonka esityksen aiheena oli menestyksen kulmakivet ja matka juniorista aikuiseksi kuin Juho Halonen ja Esko Paavola linjatessaan juniori-ikäisten harjoittelua.

Pekosen ylisanoista ei ole tulla loppua, kun hän vuorotellen nimeää viikonlopun seminaariesiintyjien antia. Upeiden puheenvuorojen ja keskustelujen lisäksi nainen kääntää kuitenkin katseensa myös tulevaan. Viikonlopun aikana saatiin luotua yhteistä linjaa.

- Uskon myös, että lähestyttävyys paranee, kun opimme tuntemaan toisemme.

Maastohiihdon hallituksen jäsenistä paikalla oli Jouko Käsmä, joka vie kentän viestiä myös päättävälle tasolle.

- Meidän pitää asettaa tavoitteet, tavoitteiden pitää ohjata tekemistä ja ne pitää viedä käytäntöön.

- Aika pitkälle päästään ihan perustekemisellä. On hyvä kuitenkin ymmärtää, kuinka kokonaisvaltaista valmentajuus on. Siihen ei riitä pelkkä paperille tehty harjoitusohjelma.