18.11.2015← Takaisin

Sarkkinen ja Nissinen nauttivat Suomen Cupin tarjoamista vertailumahdollisuuksista

Ounasvaaran Hiihtoseuran Joonas Sarkkinen ja Vuokatti Ski Team Kainuun Vilma Nissinen ovat kaksi nuorta urheilijaa, joille Suomen Cupin kilpailut tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden vertailla vauhtia maajoukkuehiihtäjiin ja samalla kansainvälisiin huippuihin. Seuraava tilannekatsaus on tarjolla viikonloppun Rovaniemellä, jossa hiihdetään lauantaina vapaalla ja sunnuntaina perinteisellä.

– Suomen Cupin kilpailut ovat tosi tärkeitä, kun pääsee testaamaan vauhtia maajoukkueeseen. Uskon, että viikonloppuna odotettavissa on (itseltäni) hyvää suorittamista. Perinteisellä uskon, että pystyn hyvän hiihdon tekemään, Sarkkinen miettii viikonloppua.
Sarkkisen odotuksille on katetta, sillä kausi on lähtenyt hänellä pirteästi käyntiin. Vuokatissa hän onnistui lupaavasti erityisesti viestissä, Oloksen Tykkikisoissa jatkopaikka sprintissä kariutui vain 16 hiihtäjän selvittyä jatkoon, sunnuntaina vapaalla hän sijoittui 24:nneksi.
– Vapaa ei ole vielä täydessä huippusuorituskunnossa, mutta perinteinen on ollut aika valmista, aiemmiltakin vuosilta vahvaksi perinteisen hiihtäjäksi tiedetty mies puntaroi.
Kauden mukava alku ei ole tullut yllätyksenä, sillä alla on armeijavuoden jälkeen hyvä ja ehjä harjoituskausi.
– Harjoitusmääriä on nostettu reilusti, yli sadalla tunnilla. Olen omasta mielestäni kestänyt harjoitusmäärän hyvin.
Sarkkinen on leireillyt kesällä ja syksyllä tiiviisti Jari Huhdan kanssa. Valmentajana on jatkanut isä Juha Sarkkinen, jonka valmennukseen myös Huhta siirtyi. Yhteisistä leireistä ovat hyötyneet sekä Sarkkinen että Huhta, sillä miehet ovat pystyneet sparraamaan toinen toistaan yhä paremmiksi.
– Jari on jalalla hyvä, ja sitä kautta itsellänikin on juoksu mennyt paljon eteenpäin, Sarkkinen sanoo ja toivoo sen heijastuvan myös talven tuloksiin.

Nissinen avaa kautensa

Torstaina 18 vuotta täyttävä Vilma Nissinen on toistaiseksi hiihtänyt Suomen Cupin kilpailuja melko vähän, mutta kokee saavansa niistä paljon.
– Siellä pääsee näkemään aikuisten vauhtia ja vertaamaan omaan tekemiseen, Nissinen kiittää maailman kärkeen kuuluvien Suomen maajoukkuehiihtäjien mukanaoloa.
Nissinen avaa kilpailukautensa Rovaniemellä. Takana on hyvä harjoituskausi, eivätkä syksyn pari flunssaa tuoneet sen suurempaa ongelmaa harjoitteluun.
– Ne tulivat hyvään saumaan, Nissinen viittaa osin myös tervetulleeseen huiliin.
Rovaniemellä hän hiihtää molemmat matkat ja toivoo ennen kaikkea positiivisen mielen jättävää avausta:
– Pertsan kymppiä odotan enemmän, kun tykkään pidemmistä matkoista.
Ounasvaaralla päästään viikonloppuna kilpailemaan talvisissa oloissa. Ensilumenlatu on palvellut kaikkia hiihtäjiä jo useamman viikon.

Kilpailujen aikataulu: http://www.hiihtoliitto.fi/suomen-cup/rovaniemi/
Suomen Cup, tilanteet: http://www.hiihtoliitto.fi/suomen-cup/tulokset/