3.10.2014← Takaisin

Salpausselän kisoissa kokeillaan uudistusta sprinttihiihtoon

Kansainvälinen Hiihtoliitto (FIS) kokeilee tulevalla kaudella uutta tapaa jakaa urheilijat sprinttihiihtojen puolivälieriin. Uudistuksen myötä finaalivaiheeseen edenneet urheilijat pääsevät itse valitsemaansa erään.

Karsinnan 30 parasta urheilijaa valitsevat finaalien alkaessa puolivälieränsä siten, että ensin valintansa tekevät karsinnan 11 parasta käänteisessä järjestyksessä, jonka jälkeen paikkansa valitsevat urheilijat sijoilta 12 - 30.   Päätös kokeilusta tehtiin tänään FIS:n maastohiihtokomiteassa ja se otetaan käyttöön Lahdessa 7.3. sekä Drammenissa 11.3.

- Uudistuksen taustalla on tutkimuksia palautumisaikojen vaikutuksesta etenkin miesten finaalivaiheen tuloksiin. Nyt urheilijoille tarjotaan mahdollisuus vaikuttaa sekä omaan palautumisaikaan erien välillä että siihen, ketä vastaan haluaa hiihtää, kertoo uudistusta esittäneen maastohiihdon alakomitean jäsen Hannu Koivusalo.

- Hyvä että uudistusta kokeillaan vasta kauden lopulla. Nyt meillä on hyvin aikaa käydä asiaa läpi urheilijoiden kanssa, toteaa Koivusalo.

Pohjoismainen kiertue suunnitteilla yhdistettyyn

Yhdistetyssä selvitetään mahdollisuutta järjestää tulevaisuudessa pohjoismainen kiertue maailmancup-kauden lopussa. Suomen ja Norjan Hiihtoliitot selvittävät alkavan kauden aikana yhdessä Kansainvälisen Hiihtoliiton kanssa, voisivatko Lahti, Kuopio, Trondheim ja Oslo järjestää kiertueen mahdollisesti jo kaudella 2015 - 2016. Asiasta annettaneen keväällä esitys FIS:n yhdistetyn komitealle.

- Pohjoismainen kiertue auttaisi lisäämään lajin kiinnostavuutta ja Suomen näkökulmasta vahvistaisi myös Kuopion asemaa yhdistetyn kisajärjestäjänä. Kuopio on jo mukana yhdistetyn maailmancupkalenterin luonnoksessa kaudelle 2015 - 2016, joten yhteiskiertue voisi olla mahdollinen jo tuolloin, kertoo Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala.