8.4.2018← Takaisin

Pärmäkoski ja Niskanen Taivalkosken SM-hiihtojen päätöspäivän mestarit

Krista Pärmäkoski ja Iivo Niskanen veivät kauden viimeiset Suomen mestaruudet Taivalkoskella. Pärmäkoski hallitsi 30 kilometrin perinteisen kilpailua ja voitti 1.00,5 minuutin erolla Kerttu Niskaseen. Johanna Matintalo oli kolmas. Niskanen oli 50 kilometrin perinteisellä vieläkin selvempi mestari ja vei kultaa 1.56,2 minuutin erolla Heikki Korpelaan. Ari Luusua oli kolmas.

Suomen Cupin kokonaisvoitot veivät Anne Kyllönen ja Ari Luusua.

Pärmäkoskella painoi jo pitkä kausi.

”Rukan Suomen Cupin jälkeen ajattelin, että harjoittelen vielä, että jaksaa täällä hiihtää. Ok hyvin jaksoin harjoitella, auringonpaiste pelasti paljon. Huomaa, että kroppa alkaa olla aika väsynyt. Sprintissä oli löysää menoa. Viestiin oli tosi hyvä lataus, mutta tänään sitten väsytti enemmän. Taktiikka oli tänään hiihtää Aikku kiinni, että pääsee hänen kanssaan ylittämään maalilinja. Aikku teki saman silloin kun Virpi lopetti, niin halusimme Kepan kanssa kunnioittaa samalla tavalla hänen kilpauraaa. Toivottavasti siitä jäi Aikulle kivat muistot. Olo on nyt helpottunut, on aika lomalle ja mitalijuhlille. Kroppa kaipaa lepoa”, Pärmäkoski sanoi.

Kyllösellä oli haastava päivä, mutta cupin kokonaisvoitto ilahdutti.

”Aika haasteellinen päivä, mutta kokonaiscupin voittotaistelu toi loppumatkalle tsemppiä ja jaksamista. Onneksi se voitto irtosi. Todella tärkeää, että voitin. En ole aikaisemmin siihen pystynyt, vaikka on ollut hyviäkin kausia. Kausi on vaihteleva. Se lähti hyvin käyntiin, mutta sitten sairastelut sotkivat. Toivottavasti tästä lähtee hyvä boosti harjoitus- ja seuraavaan kauteen”, Kyllönen sanoi.

Niskanen tuli maaliin hyvissä voimissa.

”Hiihdettiin Pertun (Hyvärinen, neljäs) kanssa porukassa, niin taittuu matka joutuisammin. Lopussa ajattelin, että saa Perttu ottaa viimeisellä itse mitalin, jos haluaa ottaa. Haastava olosuhde osittain pehmeän ladun vuoksi. Kiitos naisille siitä, että latu oli hyvin tampattu ylämäestä pois. Vielä Ylläs – Levi jäljellä. Olli (Ohtonen) huuteli ekan kierroksen jälkeen, että vielä ensi lauantaina pitäisi 70 km hiihtää, joten ei ihan urku auki koko matkaa. Pitää 50 km matkaakin kunnioittaa, eikä voi pöljänä hiihtää koko aikaa”, Niskanen sanoi.

Ari Luusualla oli kaksivaiheinen päivä.

”Alussa kävi keskeytyskin mielessä, mutta jotain tapahtui puolivälin jälkeen, että rupesi kulkemaan. Loppuhan tuli sitten todella hyvin. Kroppa ei vain toiminut alussa. Mitali on aina mitali. Kokonaiskisassa oli hyvä rahapalkinto. Nyt palkitaan, että kun on päätä hakannut seinään ja hiihtänyt kaikki matkat”, Luusua sanoi.

Miehet: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/taivalkoski-2018-miesten-50-km-lehdistotilaisuus

Naiset: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/naisten-30km-lehdisto