26.2.2013← Takaisin

Olympiavoittajille eläkkeeseen rinnastettava Pro Urheilu -tunnustuspalkinto

Suomalaiset olympiavoittajat ovat saaneet pitkän prosessin jälkeen valtion taiteilijaeläkkeeseen rinnastettavan Pro Urheilu -tunnustuspalkintojärjestelmän. Palkinto voidaan myöntää 60 vuotta täyttäneille olympiavoittajille ottaen huomioon heidän toimeentulomahdollisuutensa.

Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki jakoi tänään palkinnon 21 olympiavoittajalle. Kyseessä on taitelijaeläkkeeseen rinnastettava palkinto, joka olympiavoittajien tapauksessa jaetaan toistaiseksi kerran vuodessa. Ministeri Arhinmäki myönsi tänään kuudelle olympiavoittajalle 12 000 euroa ja 15 voittajalle 6 000 euroa. Esitykset palkinnon saajista on tehnyt Suomen Olympiakomitea.

- Tämä on erittäin merkittävä arvostuksen osoitus ja sopii hyvin tähän ajankohtaan, kun Suomessa ollaan tekemässä huippu-urheilun muutosta, kommentoi kunniapuheenjohtaja Jukka Uunila.

- Urheilijaeläkehanke on elänyt vuosikymmenten ajan. Se on ollut sekä Olympiavoittajat ry:n että useiden olympiaurheilun taustavaikuttajien pitkäaikainen tavoite, jatkaa Uunila.

- Kyllä tämä nosta mielen kattoon, ei olla me urheilijat totuttu tällaisia saamaan. Olen todella mielissäni, iloitsee puolestaan Siiri Rantanen, hiihdon olympiavoittaja vuodelta 1956.
    - Tämä on upea asia meille vanhoille ja hienoa myös uusien olympiavoittajien kannalta, että ei jäädä tyhjän päälle, jatkaa Rantanen.

12 000 euroa
    Mirja Hietamies-Eteläpää (1956, hiihto, 3 x 5 km)
    Arto Koivisto (1976, hiihto, 4 x 10 km)
    Pauli Nevala (1964, keihäänheitto)