19.11.2017← Takaisin

Niskaset valttia Rovaniemen vapaan kisoissa

Vuokatti Ski Team Kainuun Iivo Niskanen ja Vieremän Koiton Kerttu Niskanen veivät voitot vapaan hiihtotavan takaa-ajoissa Rovaniemellä Suomen Cupissa. Iivo Niskanen pääsi matkaan poisjäänneistä johtuen vielä alkuperäistä selvemmässäkin johdossa, mutta Kerttu Niskanen nousi voittoon kakkossijalta.

Kerttu Niskanen sai seitsemän sekuntia edellään lähteneen Laura Monosen kiinni alkumatkasta, ja hiihti Monosen kannassa loppuratkaisuihin asti. Loppukirissä Niskanen oli 0,1 sekuntia nopeampi.

”Oli ajatus, että jos Lauran ajan nopeasti kiinni, vähän aikaa huokaisen siinä ja sitten lähdetään vuorovedoin jatkamaan. Peesistä oli todella hyvä apu. Taivalsin matkaa aika helpolla. Avopuolisoni Juho sanoi, että hiihdä sellainen kisa, että ratkaiset loppukirissä. Hiihdin tietysti voitosta, pidetään Rukalla sitten ahtaammalla alusta loppuun”, Niskanen sanoi.

Iivo Niskanen sai hiihtää ilman kovin läheisiä uhkaajia alusta loppuun. Maaliin hän ehti lähes kaksi minuuttia ennen muut palkintokorokesijat keskenään ratkoneita Antti Ojansivua ja Ville Nousiaista.

”Ihan tasaisen kovaa kuitenkin hiihdin. Sen verran sitkas keli oli. Vaikken mitenkään röyhinyt menemään, lihakseen otti. Ei mitään viimeistä loppupuristusta tullut vedettyä, eikä maksimihapon ottaminen tässä kohtaa olisi ollut järkevääkään. Tasainen 15 kilometrin kisa, sain hyvän vedon vapaata alle”, Niskanen sanoi.

Suomen Cup jatkuu seuraavaksi Vantaalla 12. –14. tammikuuta. Miesten cupia johtaa kolmen osakilpailun jälkeen Rovaniemellä tulleen kahden voittonsa ansiosta Iivo Niskanen, naisissa kärjessä Anne Kyllönen kymmenen pistettä ennen kaksikkoa Laura Mononen ja Kerttu Niskanen.

Kerttu Niskasen videohaastattelu: https://www.facebook.com/hiihdonsuomencup/videos/2016120912003456/

Naisten pressitilaisuus (Laura Mononen, Kerttu Niskanen, Anne Kyllönen): https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/suomen-cup-rovaniemi-naisten-takaa-ajon-pressitilaisuus

Miesten pressitilaisuus (Antti Ojansivu, Ville Nousiainen, Iivo Niskanen):

Naisten tulokset

Naisten cup-pisteet