5.9.2015← Takaisin

Matias Strandvall kiri ensimmäisen PowerSkiGP -rullasuksikilpailun ykköseksi PowerParkissa

Suomen sprinttimaajoukkueeseen kuuluvan Matias Strandvallin loppuveto oli vahvin ensimmäistä kertaa käydyssä PowerSkiGP –rullasuksikilpailussa Härmän PowerParkissa lauantaina. Strandvall löi loppusuoran kiritaistelussa arviolta 2000 katsojan edessä sprinttimaajoukkueen Martti Jylhän ja Anssi Pentsisen.

PowerParkin Mika Salo Circuit –kartingradalla käydyissä kilpailuissa naisten ykköseksi hiihti Maria Grundvall ennen Riitta-Liisa Roposta ja Maija Hakalaa. Molempien sarjojen voittajat palkittiin tuhannen euron arvoisilla shekeillä.

Aurinkoisessa säässä käydyn miesten 20,4 kilometrin pudotuskilpailun voittaja Strandvall onnistui taktiikassaan.

- Pyrin hiihtämään joka toisen kierroksen keulassa ja sitten muut kierrokset kolmen sakissa, jolloin pystyin hyödyntämään peesistä saatavan edun. Viimeistä edellisen kirin jälkeen yritin laittaa painetta Jylhälle ja Pentsiselle, mutta kaverit pysyivät hyvin mukana. Loppukurvissa löin kaasun pohjaan ja sain siinä tehtyä pientä eroa. Onneksi maali oli paikallaan ja ehdin ykkösenä maaliin, Strandvall kertasi voitokasta kisaansa.

Miesten kisassa olivat mukana myös ruotsalaiset sprinttimaailmancupin kokonaiskilpailun voittajat ja olympiamitalistit Emil Jönsson ja Teodor Peterson. Tällä kertaa ruotsalaisten kohtalona oli pudota ennen loppuratkaisuja.

- Katsoin väärin maalilinjan paikan ja luulin selvinneeni jatkoon. Viiva olikin vielä kymmenen metriä edempänä. Putosin täysin omaa hölmöyttäni, naureskeli Jönsson.

- Kova tempo oli kaiken aikaa. Kiva ja tekninen rata, joka oli loistava hiihtää, Peterson kuvaili puolestaan.

Teollisuusneuvos Jorma Lillbackan isännöimä tapahtuma sai ansaittua kiitosta hiihtäjiltä.

- Tästä on mahdollisuudet kehittää jatkossa vaikka mitä. Juuri tällaista Suomeen tarvitaan. Täällä PowerParkissa tunnutaan olevan valmiina satsaamaan tapahtumaan, joka sytyttää niin hiihtäjä kuin yleisönkin. Puitteet ovat aivan loistoluokkaa, Strandvall suitsutti ja vieressä ruotsalaishiihtäjät nyökyttelivät.

- Tulimme eilen tänne Teodorin kanssa keskellä yötä, kun lentomme oli myöhässä. Aamulla emme olleet uskoa silmiämme, kun ihmettelimme ympärillä kohonnutta PowerParkin huvipuistoa. Kartingrata on varmasti maailman parhaita myös rullasuksihiihtoon, Jönsson ylisti.

Onnistunut kilpailutapahtuma sai myös teollisuusneuvos Jorma Lillbackan tyytyväiseksi.

- Ensi vuonna jatkamme ilman muuta rullasuksitapahtumaa. Nyt saimme paljon uusia ideoita jatkoa ajatellen, Lillbacka sanoi tyytyväisten hiihtäjien kanssa jutellessaan.

Kilpailujen jälkeen urheilijat perheineen siirtyivät huvittelemaan PowerParkin päättäjäisiltaan, jossa luvassa oli laulaja Sannin esiintyminen ja näyttävä ilotulitus.

PowerSkiGP 5.9.2015, PowerPark, Härmä.

Miehet 20,4 km pudotuskilpailu:

1. Matias Strandvall
2. Martti Jylhä
3. Anssi Pentsinen

Naiset 13,2 km pudotuskilpailu:

1. Maria Grundvall
2. Riitta-Liisa Roponen