8.8.2019← Takaisin

Martti Jylhä lopettaa huippuhiihtäjän uransa - "Olen saanut erilaista perspektiiviä elämään"

Maajoukkuehiihtäjä Martti Jylhä lopettaa hiihtouransa. Vuokatti Ski Team Kainuun hiihtäjä on aloittanut uusien työhaasteiden parissa Snou Creativessa, mutta jatkaa huippuhiihdon parissa Kansainvälisen hiihtoliiton urheilijakomission miespuolisena puheenjohtajana.

Jylhä, 32, koki viime talvena, ettei häntä enemmän tai vähemmän koko uransa ajan vaivannut selkä enää antanut ulosmitata täyspainoisia suorituksia. Hän kuntoutti kroppaansa kesän ajan, mutta pohti samalla motivaatiotaan kilpahiihtoon.

– Viimeisen vuoden aikana hiihtoperhettämme koskettaneet surulliset uutiset ovat antaneet minullekin erilaista perspektiiviä elämään: turhista asioista se kaikista tärkein – urheilu, ei ole tuntunut enää niin tärkeältä. Kun elää urheilijan elämää, on oma kupla pieni ja näkökenttä putkimainen. Ajatus siitä, että jatkaisin tuossa kuplassa, ei enää houkuta. Selkä voisi varmasti olla tulevana talvena siinä kunnossa, että sen kanssa pärjäisi, mutta en usko, että pääsisin enää haluamalleni tasolle, Jylhä sanoi.

Hän on kiitollinen maajoukkueelle, seuralleen ja yhteistyökumppaneilleen siitä, että on saanut tehdä päätöksensä rauhassa.

– Olen kevään ja alkukesän saanut kuntouttaa ja harjoitella tietoisena siitä, että päätös on vain minun. Viimeistään kun poljin kesällä Jyväskylästä Tahkolle yli 200 kilometrin lenkin, ymmärsin olevani valmis uudenlaiseen elämään. Kilometrit ovat tulleet täyteen, ja vaikka kropasta voisi saada vielä muutaman vuoden irti, motivaation puutetta tai muiden asioiden tärkeämmäksi kokemista ei lääkärit tai fysioterapeutit voi korjata.

Sotkamolaislähtöinen hiihtäjä voitti nuorten maailmanmestaruuden 10 kilometrillä 2007 ja oli samoissa kisoissa sprintin hopealla. Sen jälkeen hän oli parhaimmillaan MM-sprintissä seitsemäs 2017 ja olympialaisten sprintissä kymmenes 2018 sekä maailmancupissa toinen Davosin sprintissä 2013. Ensimmäisen maailmancup-kilpailunsa ja -pisteensä hän hiihti 18-vuotiaana Ruotsin Borlängessä 2006, viimeiset saman tason kilpailut Borlängestä muutaman kymmenen kilometrin päässä Falunissa viime talvena.

Nuorena hän haaveili ammatikseen hiihtämisestä ja arvokisamitaleista, mutta sai hiihtouraltaan paljon enemmän kuin osasi kuvitellakaan.

– Hiihto on kulkenut mukana kaikissa päätöksissä, ohjannut valintoja ja tekemisiä vuoden jokaisena päivänä, jokaisessa hetkessä. Olen saanut hiihdolta äärimmäisen paljon: nähnyt maailmaa, oppinut erilaisia kulttuureja, saanut ystäviä kaikkialta. Parhaista joukkuekavereistani on tullut minulle kuin veljiä. Ilman hiihtoa en olisi nähnyt maailmaa Protect Our Wintersin- lähettilään silmin ja se on muokannut äärimmäisen paljon omia arvojani.

Hiihto on vienyt Jylhän myös mukaan kansainvälisen kabinettitason päätöksentekoon FIS:n urheilijakomissiossa. Hän aloitti komission miespuolisena puheenjohtajana toukokuussa.

– Se pesti jatkuu vielä kahden seuraavan kauden ajan ja on viemässä minua aina FIS:n Councilin jäseneksi asti, joten pääsen edelleen elämään huippuhiihdon ytimessä. Olen myös päässyt kehittämään välineitä maailman parhaille hiihtäjille ja tämä kaikki työ toivottavasti jatkuu tulevaisuudessakin.

VSTK:n käytettävissä tulevan kauden viesteissä

Ura ammattihiihtäjänä on antanut hänelle niin paljon, että kaikkea on mahdotonta edes yrittää pukea sanoiksi.

– Kaikkia niitä tilanteita ja tunteita, joita olen hiihdon myötä päässyt elämään, ei voi ostaa tai kokea mitenkään muuten. Tärkeimmäksi koen sen, että olen saanut tehdä tätä ammatikseni koko urani ajan ja olla osa huippuluokan ammattilaisten joukkoa. Olen saanut työskennellä Suomen ja maailman parhaiden yksilöiden sekä eri alojen ammattilaisten kanssa. Tämä on pitänyt sisällään kymmeniä osaajia, ja jokaiselle olen kiitollinen. Yksilöurheilusta huolimatta jokaisen onnistumisen takana on ollut loistava tiimi. Oman urani aikana on myös koettu paljon muutoksia ja kehitytty yhdessä. Etenkin yksilöurheilun näkökulmasta järjestelmän voi todeta muodostuneen harvinaislaatuisen hyväksi, Jylhä sanoo.

Hän on luvannut olla Vuokatti Ski Team Kainuun käytettävissä tulevan kauden viesteissä.

– Tämän olen vähintään velkaa seuralle, jonka rooli omalla urheilijan polulla on ollut äärimmäisen tärkeä. Taloudellisen tuen lisäksi Ski Team on koko urani ajan mahdollistanut parhaimmat kilpakumppanit rinnalle ja kovan viestijoukkueen vuodesta toiseen. On ollut kunnia kuulua suomalaisen hiihdon edelläkävijän riveihin ja kirjoittaa uudenlaista hiihtohistoriaa valkovioletein värein. Muuten on turha odottaa minulta enää jäähdyttelyä tai paluuta ladulle, Jylhä sanoo.

Uusi ammatti hyvien ystävien seurassa

Hiihtoyhteisöllä on ollut roolinsa myös hänen nykyisissä tehtävissään.

– Nuorena Sotkamon Jymyn hiihtäjänä minulla oli harrastuksena kuvailla ja editoida parhaiden kavereiden kanssa videoita, mikäli siihen jäi urheilun jälkeen aikaa. Nyt harrastuksesta on tullut työ, ja urheillaan jos keretään. Saan toteuttaa uutta ammattiani Snou Creativessa hyvien ystävien seurassa, sillä osa alkuperäisistä rinttereistä on taas työkavereitani. Tässä yksi loistava esimerkki siitä kaikesta, mitä hiihto on tuonut elämääni, Jylhä sanoo.

Jylhä on kiitollinen monille tahoille uransa taustalla, mutta ennen kaikkea hän haluaa kiittää läheisiään:
– Minulle läheisimmät ihmiset ovat kaikissa tilanteissa olleet tukemassa minua ja tuntemattomat ovat osoittaneet kannustuksensa pyyteettömästi. En voi kylliksi kiittää sitä porukkaa, joka tämän kaiken on mahdollistanut. Ja tiedän, että yhteiset onnistumiset ovat olleet paras palkka myös heille kaikista eteeni tehdyistä työtunneista.

Teksti: Martti Jylhä/Heidi Lehikoinen

Kuva: SHL/Touho Häkkinen