28.6.2017← Takaisin

Mäkäräinen ja Heikkinen uudet Vuokatin Aateliset

Kaisa Mäkäräinen ja Matti Heikkinen olivat vahvimmat Vuokatin Aateli Racen toisena kilpailupäivänä.

Kaisa Mäkäräinen ja Matti Heikkinen olivat vahvimmat Vuokatin Aateli Racen toisena kilpailupäivänä.

Aamulla juostu kolmen kilometrin maastojuoksu meni loppukirissä Lempäälän Kisan Aino-Kaisa Saarisen nimiin sekunnin erolla Kontiolahden Urheilijoiden Kaisa Mäkäräiseen

”Juoksu oli aamulla ihan parasta, tuli uusi ennätys useilla sekunneilla”, sanoi Saarinen, joka kertoi olleensa juhannusviikolla todella väsynyt.

Mäkäräinen oli 10 kilometrin rullahiihto-osuudella nopein, vaikka antoikin Saarisen kaventaa aikaeroa melko paljon ennen viimeistä nousua.

”Hiihto ei oikeen maistunut. Tää oli vähän vaikee, ajatus oli että rullaradalla mennään kovaa, että olisi vähän sekunteja varastossa tuota pitkää suoraa varten. Tiesin, että jos muut ei ota kiinni, niin yksin joutuu tekemään työn vastatuuleen. Aikku pääsi vähän turhan lähelle siinä rullaradan lopussa, mä jotenkin vähän nukahdin siihen. Sit se olikin niin lähellä tuossa nousun alla, että piti ihan tosissaan hiihtää se nousun alkupätkä”, Mäkäräinen kertoo.

Saarinen pääsi vajaan kymmenen sekuntin päähän Mäkäräisestä, mutta jäi lopulta 16 sekuntia voittajalle. Kolmanneksi nousi Oulun Hiihtoseuran Marjaana Pitkänen tasaisilla osuussuorituuksillaan.

Miesten Aateli Racen voiton vei vuoden 2015 tapaan Vantaan Hiihtoseuran Matti Heikkinen. Helpolla Heikkinen ei Marsalkan Sauvaa itselleen saanut; kovimman vastuksen tarjosi Ounasvaaran Hiihtoseuran Ari Luusua

Heikkinen oli aamun maastojuoksun 17:s.

”Juoksu kulki huonosti. Mutta jos ei juokse, niin ei voi olettaakaan, että juoksis kovin hyvin”, kuittasi Heikkinen juoksuosuuden.

Hiihto-osuuden alkupuolella muodostui lähes parinkymmenen miehen porukka, joka kesti Vaarannousun alle saakka. Kovana nousijana tunnettu Heikkinen pystyi lopulta nousemaan voittoon.

”Alussa oli pieni ero, se piti hiihtää nopeesti kiinni. Kyllä kroppa toimii, mutta jalat on tuolla Karhunkierroksella. Olin viime viikon Rukalla, on ollut aika tukkoiset”, kertoi Heikkinen.

Heikkinen tunnusti, ettei kisan voitto irronnut helpolla.

”Se noteeraus vielä kisasta, että Luusuan Ari on kehittynyt paljon. Ihan kunnolla pisti hanttiin kyllä. Vielä on tehtävää, mutta oikea suunta”, sanoi Heikkinen antaen rutkasti kunnioitusta päivän kovimmalle haastajalle.

Aateli Racen toiseksi ylsi siis Luusua, joka jäi 4,8 sekuntia Heikkisestä. Kolmanneksi kiilasi haastajaryhmän Joni Mäki (Pyhäjärven Pohti) jääden 19,5 sekuntia voittajalle.

Haastattelut

Kaisa Mäkäräinen https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/aateli-race-finaali-kaisa-ma
Aino-Kaisa Saarinen https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/wednesday-12-32-pm
Marjaana Pitkänen https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/aateli-race-finaali-marjaana