14.5.2014← Takaisin

Maastohiihtoon luodaan uusi valmennusjärjestelmä, valmennusjohtoon kokenut kaksikko

Suomalaisen maastohiihdon valmennusjärjestelmä muuttuu tulevien vuosien aikana. Uuteen toimintamalliin kuuluu laaja-alainen yhteistyö, jossa suunnataan resursseja uudella tavalla. Projektin vetovastuuseen on valittu kaksi henkilöä, päävalmentajaksi Reijo Jylhä ja valmennuspäälliköksi Eero Hietanen.

Seuraavan olympiadin ajaksi suomalaisen hiihdon vetovastuuseen on nimetty Reijo Jylhä ja Eero Hietanen. Kokeneella valmentajakaksikolla on selvät suuntaviivat, mutta toiminnan kehittämisessä halutaan hyödyntää laajasti eri tahojen erityisosaamista ja asiantuntijuutta.

”Urheilu ei ole yhden, kahden tai kolmen miehen show. Keskeisintä on luoda hyvä joukkue, hyvä tiimi. Meillä on paljon osaamista, jota ei ole hyödynnetty.”, päävalmentaja Jylhä kertoo.

Vaikka urheilun näkyvin osa on maajoukkuetoiminnassa, tahtovat päävalmentaja Jylhä ja valmennuspäällikkö Hietanen olla luomassa järjestelmää, jossa viitoitetaan urheilijan polun kaikki vaiheet niin huippu- kuin nuorisourheilussa. Tämä on linjassa Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön strategian kanssa.

”Nyt on aika suunnitella yhdessä toimintamalli, jotta kaikki resurssit saadaan urheilun ja urheilijoiden käyttöön. Uudella toimintamallilla vastataan urheilijan polun haasteisiin uran alkuvaiheesta huipulle saakka.  Haluamme vahvistaa valmentajuutta ja valmentamista sekä toimijoiden välistä yhteistyötä, jotta saamme valmentajaverkoston toimimaan paremmin.”, valmennuspäällikkö Hietanen kertoo.

Pääyhteistyötahot ovat Suomen Hiihtoliitto, Lapin Urheiluopisto, Vuokatin Urheiluopisto ja Vuokatti-Rukan Urheiluakatemia sekä Olympiakomitea. Kehittämisvastuu on valmennuspäällikkö Hietasella ja päävalmentaja Jylhällä, joiden sijoituspaikka tulee olemaan Lapin Urheiluopistolla, Rovaniemellä.

Valmennuspäällikön tehtäviin kuuluu muun muassa koordinoida maastohiihdon osalta sekä valmennuskeskusten että akatemioiden toimintaa.

Päävalmentajan tehtäviin kuuluu A-maajoukkueen toimintojen lisäksi kehittää muidenkin maastohiihdon ryhmien valmennustoimintaa sekä päivittäisvalmennusta yhteistyössä urheilijoiden henkilökohtaisten valmentajien kanssa.

Päävalmentajalla on visio. Kolmen vuoden päästä edessä on MM-kotikisat Lahdessa. ”Haluan, että voisimme kaikki todeta silloin, että me teimme sen. Me. Yhdessä.”